MEDLEM? Drømmeferien utvikler seg til et mareritt, og vi klager høylytt på stedet. Arrangøren på sin side trekker på skuldrene: Han er ikke medlem av Norsk reiselivsforum og har ikke forpliktet seg til noen tvisteløsning. Vil vi gå til rettssak, så vær så god. Fra 2006 må han trolig ta oss på alvor.— Svært mange reiseaktører er medlem av Norsk reiselivsforum (NRF), men mange er det ikke. Spesielt gjelder det de minste og minst profesjonelle operatørene. Vi har jobbet lenge med å få til en klageordning som gjelder alle, sier reisebransjedirektør Rolf Forsdahl i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH). I sommer stilte Barne- og familiedepartementet seg positiv til at alle reiseoperatører skal ha plikt til å være med i en tvisteløsningsordning.- I praksis betyr det at alle betaler og retter seg etter reglene i Lov om pakkereiser. Nå må vi først finne en praktisk måte å gjennomføre dette på, deretter må endringene nedfelles i loven, og innimellom må forslaget ut på høring hos bransjen og departementet. Årsskiftet 2005/2006 tror jeg er et realistisk tidspunkt for en ny pakkereiselov som omfatter alle, mener Forsdahl.Inntil alle reiseoperatører er med i ordningen, anbefaler han forbrukerne å forsikre seg om at reisearrangøren virkelig er medlem av Norsk reiselivsforum. Hvis ikke, har du ikke full adgang til å klage. Du kan gå til Forbrukerrådet, men de tar sjelden slike saker. Rettssak kan bli din eneste - og dyre - mulighet. Likedan bør operatøren være medlem av Reisegarantifondet (RGF), som tar seg av saker der reisearrangører går konkurs. - Reiser man med en operatør som ikke er medlem av Reisegarantifondet, står man på bar bakke dersom operatøren går konkurs. Er du i utlandet og skal hjem med operatøren, må du betale alternativ transport selv. Har du betalt reisen, men ikke reist ennå når operatøren går konkurs, har du tapt pengene dine. Reiser du med en operatør som er medlem, dekker fondet kostnadene, slår Forsdahl fast. STAVANGER AFTENBLAD/FÆDRELANDSVENNEN