— Det er naturlig at vi når et metningspunkt når det gjelder bilkjøring og størrelsen på bilparken i rike land, sier Thina Saltvedt, sjefanalytiker for energi i Nordea Markets.

Aftenposten skriver onsdag om statistikk som viser at veksten i bilkjøringen i Norge har stagnert siden 2008. Det samme har skjedd i en rekke andre land.

- Kombinert med at hvert enkelt kjøretøy bruker mindre drivstoff vil det føre til at oljeforbruket gå ned, sier Saltvedt.

Statistikk fra oljeselskapet BP viser at oljeforbruket i OECD-landene nådde toppen i 2005 og siden har falt. Oljeforbruket i 2012 var det laveste siden 1995. ## Siste oljebastion

— Transportsektoren står for mellom 60 og 70 prosent av verdens oljeforbruk og er oljens siste bastion. Mens andre sektorer, som oppvarming, har flere substitutter til olje, har utviklingen ennå ikke kommet så langt for båter, biler og fly. Det gjøres mange eksperimenter, men den store majoriteten av motorer går fortsatt på olje, sier Saltvedt.

I tillegg til mer energieffektive biler har overgang til andre energiformer som kull og gass til oppvarming bidratt til å senke oljeetterspørselen i OECD.

Kina sikrer vekst

Prisen på Norges viktigste eksportvare holder seg imidlertid høy takket være fremvoksende og oljetørste økonomier.

— Den kraftige veksten i Kina, India og mange land i Afrika gjør at det ikke er mye som tyder på at veksten i bilsalg eller bilkjøring i verden vil stoppe opp med det første. Disse landene er med på å sikre Norge en høy oljepris.

Kina bidrar sterkt til at verdens totale bilsalg fortsetter å øke. I 2009 passerte landet USA som verdens største bilmarked, skriver Bloomberg.

Ifølge analyseselskapet IHS Automotive planlegger verdens bilselskaper å øke bilproduksjonen med 50 prosent på tre år, fra 82 millioner biler i 2013 til 120 millioner i 2016.