Flere av finaleartistene har i mange uker lokket med pupper, gratis klær, autografer og VIP-billetter til finalen for å mobilisere sine fans til å stemme.

«Vil du vinne disse digge klærne? Alt du behøver er å invitere så mange du klarer til denne gruppen».

Slik forsøker initiativtagerne bak Facebook-gruppen «Sammen vinner vi Melodi Grand Prix» å få folk til å samle seg om partybandet Staysman & Lazz. Til tross for slakt i samtlige av riksavisene, er de likevel blant de største favorittene til å vinne i morgendagens finale i Oslo Spektrum. My på grunn av at de er mest synlige i sosiale medier.

— For en gruppe som Staysman & Lazz står sosiale medier sterkt rundt alt de gjør. De har et veldig bredt nedsalgsfelt i sosiale medier, og fans som er veldig engasjerte og har lyst til å hjelpe dem frem. Dette er et band som før morgendagens finale faktisk aldri før har vært på NRK1, så det er muligens enda viktigere for dem å mobilisere sitt publikum enn for artister som har et publikum som med større sannsynlighet uansett sitter foran TV-skjermen på lørdag kveld.

Det sier Leif O. Ribe, markedsdirektør i Sony Music Norge, som har ansvaret for gruppen bak låten «En godt stekt pizza». I tillegg til en video som til nå er sett over 241.000 ganger på YouTube og 194.000 ganger på VGTV, er bandet svært aktive på Facebook.

Her ber de fansen oppfordre sine venner til å stemme på nettopp dem i morgen. I tillegg arrangerer det en rekke ulike konkurranser, hvor de lokker med alt fra klær og effekter til VIP-billetter til finalen.

Facebook viktigst

— Facebook er muligens det viktigste, men både Twitter, Instagram, YouTube, Spotify og ikke minst Snapchat er også viktige plattformer for Staysman & Lazz for å kommunisere med publikumet sitt, sier Ribe.

«En godt stekt pizza» er allerede blitt en stor hit.

— Vi har fokusert på å etablere låten som så stor hit som mulig hos kjernefansen i forkant av finalen – noe vi føler at vi med oppunder én million avspillinger på Spotify på tre uker har lykkes godt med, sier Ribe.

De to herrene er likevel ikke alene om å ta i bruk sosiale medier for å lokke til seg stemmer i morgen kveld, selv om mange av konkurrentene mener Staysman & Lazz er i en klasse for seg selv.

— De to peker seg ut ved at de er veldig flinke til å engasjere sine egne. De er superstreamere. Stian (Thorbjørnsen) er på sosiale medier hele tiden. Men det at noen er flinke til å få frem ting i media og sosiale medier gjør kanskje at folk hører på de andre låtene også. Og det er positivt.

Det sier Ira Konstantinidis, en av de andre MGP-finalistene. Hun har også egen fangruppe på Facebook, om ikke med like mange følgere. Til nå har hun fått 543 likes.

- Stemmer uansett

— Vi er på Facebook, Instagram og vi har spilt konsert for en gjeng med bloggere. Vi skulle sikkert ha gjort masse for å promotere låten mye mer, men jeg tror at enten så liker man låten, ellers så gjør man det ikke. Tror venner og kjente stemmer uansett, men det får være opp til folket å velge, sier hun.

Aftenpostens anmelder ga Erlend Brattlands finalebidrag «thunderstruck» terningkast 4. Det trenger likevel ikke være nok til å få stemmene han trenger for å vinne.

— Facebook, Instagram, YouTube og Twitter prioriterer vi høyt, men brukes på forskjellige måte. Erlend har relativt mange som følger ham i sosiale medier. I tillegg er Spotify del av vår strategi for sosiale medier. Det er laget musikkvideo, bakomfilm og annet som nå er ute, samt at diverse annet videoinnhold vil bli publisert de neste dagene, sier Jørn Dalchow i daWorks.

Karin Park har deltatt i Melodi Grand Prix tidligere, da kun som låtskriver. Nå er det henne seerne skal stemme på. Hun er ikke blant de mest aktive på sosiale medier.

— Jeg har laget en liten «stem på meg»-video. Også sier jo til folk jeg møter at de på stemme på meg. Utover dette får låten snakke for seg selv. Det kommer kanskje litt an på hvilken type fans man har. Men det betyr nok en hel del at man er synlig, sier Park.

Begrenset effekt

Dansebandet Contrazt har også brukt Facebook for å mobilisere sine fans. I likhet med Staysman & Lazz oppfordret bandet sine over 10.000 Facebook-følgere om å dele et fanbilde med sine venner. Alle som gjorde dette var med i trekningen om VIP-billetter til morgendagens finale. I tillegg kunne fansen vinne en spesialtur for 2 i bandets turnébuss. Likevel mener Mona Olsen hos Warner Music at bruken av sosialer medier har begrenset effekt.

— Vi tror ikke at man lokker så mange stemmer i forkant via sosiale medier, vi tror ikke alltid at synligheten i media og tilstedeværelsen i sosiale medier henger i hop med hvem som vinner, det har man for så vidt sett eksempler på før. Folk stemmer nok mest på opptreden som skjer der og da på scenen på lørdagen. Ender man opp med å gjøre en skikkelig dårlig opptreden og synge veldig surt så stemmer ikke folk, vi tror det er så enkelt, sier Olsen.

- Er ikke å kjøpe stemmer

Egenpromoteringen i sosiale medier er ikke det samme som å kjøpe seg stemmer. Det sier Stian Malme, MGP-ansvarlig i NRK.

— Vi har oppfordret alle artistene til å gjøre det de vanligvis gjør, nemlig å bruke de mulighetene de har til å promotere seg selv og låten sin.

Og da er sosiale medier en viktig faktor.

Det sier Stian Malme, MGP-ansvarlig i NRK.

At flere av artistene lokker med eksklusive premiere for å få flere fans, mener Malme ikke handler om å kjøpe seg stemmer.

— Jeg tror de som blir med på slike konkurranser gjør det fordi de liker artisten eller låten. De fleste konsertarrangører lager tilsvarende opplegg for å dra publikum til konsertene sine. Jeg tror uansett ikke effekten er så veldig stor når vi skal telle opp antall stemmer, sier Malme.

— Er det heldig at det oppfordres til stemmekampanjer?

— Det tror jeg det alltid har vært i Melodi Grand Prix-sammenheng. Alle artistene som er med ønsker å få flest mulig til å stemme på dem, og da bruker de selvsagt de mulighetene de har.