Overskriften er: «Flere bør tenke seg om» Overskriften passer godt, av flere grunner tenker jeg.

Alle har rett på et godt arbeidsmiljø, også elever i skoleverket. § 9 — a i opplæringsloven er tydelig på dette. Der heter det: «Skolene skal arbeide systematisk med oppfølging av elevenes skolemiljø og skal ha iverksatt tiltak for å følge opp kravene i opplæringsloven.«

Paragraf 9a-3 omhandler Det psykososiale miljøet: Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.

Krenkjande ord

Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøke saka og varsle skoleeininga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.

Blir skolens ledelse varslet, er det ledelsens plikt å følge opp.

Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.

• Langenes skoles styringsdokumenter i forhold til OPL.§ 9 - a viser at skolen ønsker å ta mobbing på alvor, og at skolens ansatte arbeider for å forhindre mobbing. Allikevel kan mobbing forekomme.

• Når det gjelder saker i hht. Opplæringsloven er Fylkesmannen klageinstans. Fylkesmannen vurderer mobbesaker i forhold til OPL § 9-a.

• I begge sakene som gjelder Langenes skole har Fylkesmannen vurdert følgende områder:

• Skolens styringsdokumenter

• Skolens handlingsplikt: Plikt til å gjøre undersøkelser, plikt til å varsle rektor. Plikt til å gripe inn, skoleledelsens vurdering mht hva som skal gjøres videre i saken, at skoleledelsen varsler foresatte.

Handlingsplikten inntrer når hun / han får kjennskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger fra elever, lærere eller andre ved skolen.

Ledelsens plikt

Blir skolens ledelse varslet, er det ledelsens plikt å følge opp.

Ledelsen blir varslet av kontaktlærer, sosiallærer, eller andre lærere/ assistenter, skolehelsesøster eller av eleven selv. Skolens ledelse blir også varslet av foresatte.

Formannskapet i Søgne har i møter i mai og juni blitt orientert om sakene på Langenes skole.

Plikt til å gripe inn: Gjelder alle ansatte.

Plikten til å dokumentere

Gjennomførings- og evalueringsfasen

Foresatte har ikke vært fornøyd med skolens arbeid i så måte, og de har valgt å klage til fylkesmannen. I begge saker har foresatte fått medhold.

Formannskapet i Søgne har i møter i mai og juni blitt orientert om sakene på Langenes skole. Det er rektor ved Langenes skole, kommunalsjef oppvekst og rådmann som har orientert formannskapet. Ordfører har lest saksfremstillinger fra begge parter i sakene. Men , det er Fylkesmannen som er klageinstans, og det er Fylkesmannen som har gitt foresatte medhold, og fylkesmannen gir klare føringer for hva som må forbedres/ følges opp. Det må vi forholde oss til, nettopp for å kunne sette inn tiltak som forhåpentligvis vil bidra til mindre mobbing.

Profesjonelle partene

Jeg undres når jeg leser det siste innlegg i Fædrelandsvennen. Ordfører har ved et par anledninger blitt beskyldt for ikke å støtte lærerne på Langenes skole. Jeg lurer på hvor denne påstand kommer fra? Den kommer ikke fra meg som har minst 35 år bak meg i skoleverket. Jeg forholder meg til at lærerne på Langenes skole er de profesjonelle partene i disse sakene. Jeg antar at de vet at når saker er politianmeldt, samt innklaget til fylkesmannen, så forholder politikerne og administrasjon seg avventende. For min del ønsker jeg å skåne elever, foresatte og ansatte så mye som mulig, nettopp ved å forholde meg rolig fordi mobbing eller påstand om mobbing fører til store påkjenninger for alle som er innvolvert.

Jeg forholder meg til at lærerne på Langenes skole er de profesjonelle partene i disse sakene.

Vi er blitt kjent med flere mobbehistorier i dette landet de siste årene. Noen av disse historiene fikk dessverre tragiske utfall. Det er verdt å tenke nøye over når man skriver innlegg på Facebook, i avisen eller til andre som man vil dele sin frustrasjon med.

Alle skoler har fra tid til annen utfordrende saker, og jeg er overbevist om at ansatte og ledelse gjør så godt de kan for å løse sakene på best mulig måte.

Alle medlemmene i formannskap og kommunestyre ønsker mobbefrie skoler, også i Søgne kommune. Jeg ser som min viktigste oppgave å få til enighet om tiltak for en trygg skolehverdag for alle elever og ansatte ved alle skolene i Søgne.

Fokus på sikkerhet

Så håper jeg at ingen elever i Søgne vil grue seg til å begynne på skolen til høsten. Skolene vil ha fokus på sikkerhet!

Jeg oppfordrer foresatte til å kontakte skolen umiddelbart dersom de er i tvil om mobbing forekommer.

Ja, Kristian Strøm Fladstad, jeg vet sikkert noe som du ikke vet, og du vet sikkert noe som jeg ikke vet. Uansett er det ikke noe som jeg vil dele med avisens lesere.