Og massesalg av Toyota Prius ble det ikke akkurat de første årene. I år 2000 ble det registrert kun 43 nye Prius-hybrider i Norge.
I disse dager ruller fjerde generasjon Prius inn i butikkene og ut på sørlandsveiene. Før noen hadde sett bilen, hadde Toyota Sør forhåndssolgt ni stykker. Og etter å ha tilbrakt noen kilometer bak rattet i nye Prius, er det grunn til å tro at du vil se en god del nye eksemplarer av den opprinnelige hybridbilen i tiden fremover.
Større
For det er egentlig en helt ny Prius som nå er klar for det norske markedet. For å ta det ytre først: Bilen, som nok noen syntes var litt snodig før, er blitt langt mer elegant, tøffere og også større. Lengden er for eksempel økt med hele åtte cm. Det betyr større bagasjerom og fortsatt god plass i baksetet. Batteriene er plassert under dette setet og stjeler dermed ikke plass fra passasjerer eller bagasje.
Innvendig er det lett å få litt fremtidsfølelse av infosystemer på diverse skjermer og i frontruten. Etter turen får du også vite hvor miljøvennlig du har kjørt, 67 av 100 poeng på undertegnede, var vel sånn passe bra. Gøyalt og inspirerende til å kjøre billig og grønt.
Mer på strøm
På veien oppfører Prius seg slik en ny Toyota skal. Lettkjørt og stillegående, ikke minst fordi elektromotoren hyppigere er i sving enn i forrige utgave fordi nytt hybridsystem øker regenereringen og kapasiteten på batteriene. Det betyr også lavere drivstofforbruk.
Salgssjef Halvor Åmot, Toyota Sør
122 hestekrefter har du til disposisjon der elmotoren med 72 hk og et dreiemoment på hele 162 Nm bidrar godt til å kjøre bilen kvikk fra avspark. Samtidig vet du at forbruk og utslipp er hyggelige ting å tenke på når du kjører Prius.
For hver generasjon Prius har det vært gjort forbedringer når det gjelder utslipp. Etter EU-normen er forbruket nede i 0,30 l/mil og utslippet på 70 gram CO2 per km. Biljournalister som testet bilen i Spania i vinter, kom faktisk ned på 0,29 liter på mila på en tur på seks-sju mil. Det er imponerende!
Lave avgifter
At du bruker lite penger på drivstoff, er selvsagt hyggelig. Minst like greit er det nok at myndighetene forsyner seg svært lite grådig på avgiftssiden. Hadde denne bilen ikke hatt hybrid drivlinje, ville avgiftene til staten utgjort rundt 115.000 kroner. For Prius tar staten 25.000 kroner, og dermed er startprisen på hyggelige 288.800 kroner for en svært velutstyrt basismodell, Prius Active.
Her er det ryggekamera, to multidisplayskjermer, sju tommers trykkskjerm, bi-led hovedlys med automatiske fjernlys og Toyota safety sence-pakke med kollisjonsvern med autobrems, skiltgjenkjenning, filskiftevarsler med styreassistanse, tretthetsvarsler og adaptiv cruisekontroll.
Parkerer
Velger du toppmodellen Executive, får du såkalt intelligente parkeringssesorer med autostopp. På vanlig norsk: Bilen parkerer for deg og stanser automatisk.
En ekstra hyggelig melding til norske tilhengerbilister: Fjerde generasjon Prius er førstemann som også kan trekke tilhenger. Riktignok ikke mer enn 725 kilo, men viktig for mange.
Halvor Åmot, salgssjef Toyota Sør
Mange fra den gamle Prius-menigheten har meldt sin interesse for nykommeren. Menigheten vil nok vokse seg større i månedene fremover. Ikke minst fordi prisen på bilen faktisk er gått ned i forhold til forrige generasjon.
Voldsom økning
Mens mange er opptatt av de stadig flere ladbare hybridene som lanseres, går salget av vanlige hybrider til værs.
— Vi regner med at 85 prosent av nybilsalget i år vil være biler med hybrid drivlinje, sier salgssjef Halvor Åmot i Toyota Sør i Sørlandsparken. Siden Toyota lanserte sin første hybrid i 1997, har den japanske bilprodusenten trofast holdt på og forbedret hybridene. Utslipp og forbruk har gått jevnt og trutt nedover.
Stadig flere modeller er kommet i hybrid versjon, altså med bensinmotor og en elektromotor, men uten mulighet til lading gjennom strømnettet.
Fase ut
Det betyr at Toyota er i ferd med å fase ut dieselbilene fullstendig, siste eksempel på det er den populære suv-en Rav4 som nå selger svært godt som hybrid. Toyota regner med å selge 4000 hybridversjoner av RAV4 i Norge i år.
På landsbasis økte Toyota hybridsalget med 46,9 prosent i februar, og hybridene står for 83,3 prosent av nyregistrerte Toyota personbiler så langt i år.
— Diesel hos Toyota blir nok bare aktuelt på varebiler i tiden fremover, sier Åmot og legger gjerne til at dette er svært positivt for miljøet: - Lavt bensinforbruk, klasseledende CO2-utslipp og nesten ikke Nox-utslipp påvirker luftkvaliteten positivt i norske byer, sier salgssjefen som har følgende argumenter for at kundene bør velge hybridbil uten lading:
Gunstig
— Du mister ikke bagasjeplass slik tilfellet er i mange ladbare hybrider (batteriene tar plass), vedlikeholdsutgiftene er mindre, og for folk flest vil det være både økonomisk og miljømessig mest gunstig å velge hybrid uten lading.
Åmot føyer gjerne til at for folk med mye småkjøring og som er flinke til å lade «plug-in-hybriden», så vil en ladbar hybrid være et godt alternativ. - Men på langkjøring vil disse ha høyere utslipp og høyere forbruk enn en moderne hybridbil, sier Halvor Åmot som representerer verdens største bilprodusent i 2015, den japanske giganten som hverken satser på elbiler eller ladbare hybrider. Men som i mange år har jobbet intenst med å utvikle den helt utslippsfrie hydrogenbilen.
Fakta Toyota Prius
Pris: Fra kr 288.900,- Motor: 1,8 l, 98 hk bensin
Dreiemoment: 142 NM
El-motor: 72 hk/53 kw
Kombinert maksimal ytelse: 122 hk
0-100 km/t: 10,6 sek
Toppfart: 180 km/t
Lengde/bredde/høyde: 454 cm/176 c,/147 cm
Bagasjerom: 504 liter
Hengervekt (uten brems): 725 kg