De fleste har en kultivert uteplass omkring sin bolig, en plass med et visst hagepreg, på godt og vondt. Hvorfor har de det?

Det sies ofte at virkelige hageelskere forsøker å forme hagen etter sitt bilde av paradiset, de skaper sin plett på jorden etter sine idealer om hva som er godt, sunt og vakkert. Disse idealene har variert over tid. Det samme har menneskers motivasjon, muligheter, kunnskaper og evner til å uttrykke seg og til å realisere egne idealer i sin hage. Til noen tider fremstår disse idealene som ganske like. Til andre tider viser de større variasjon, noen ganger også virkelig mangfold.

Tett på menneskers hverdag

May-Brith Ohman Nielsen Foto: Sondre Steen Holvik

Men disse idealene setter stort preg på landskapet i og omkring våre byer og bygder, der mennesker lever. Ved å studere disse små hageflekkene kommer vi tett på menneskers hverdag. Hagearbeid har de siste hundre årene vært den fysiske og skapende aktiviteten som flest mennesker i Norge har deltatt i. Menn og kvinner, voksne og barn, eldre og unge, i de fleste faser av livet, i alle deler av landet og med alle slags kulturelle og politiske tilhørigheter. Der det bor mennesker, finnes det nesten alltid også hager, selv på de mest usannsynlige steder.Les også: Bok om små paradiser

Noen driver hagearbeid av glede, begeistring og skapertrang. Andre som et endeløst småborgerlig slit med sammenbitte tenner for å holde tomten rundt huset presentabel. Noen elsker hage, hagevekster og hagearbeid. Andre gjør det ikke. Likevel har de som oftest et forhold til det. Uendelig mange timer i hvert eneste sommerhalvår brukes til å dyrke, vedlikeholde eller oppholde seg i hagen. Det er nesten noe suspekt ved mennesker som ikke har en eneste prydvekst, plenflekk eller blomsterkrukke på balkong eller inngangsparti.

Hagearbeid har de siste hundre årene vært den fysiske og skapende aktiviteten som flest mennesker i Norge har deltatt i.

Slik har det ikke alltid vært. De små hagene er et produkt av den moderne tid, og de har endret seg mye i takt med tiden og skiftende trender. Langt mer enn de fleste tror. Ja, helt til de tar frem familiens fotoalbum eller andre gamle bilder av området. Hagene endrer seg fordi vekster vokser, nye planter, redskaper og nytt hageutstyr kommer i handelen. Ei sandkasse, trampoline eller gyngesofa kommer og går. Men fremfor alt endrer hagene seg fordi vi mennesker endrer oss. Noen er offensive og vil skape noe særegent og unikt. Andre vi bare passe inn i strøket: En plen med hekk rundt, kanskje en tuja ved trammen. Begge to følger likevel tydelige mønster i tiden, enten de vet det selv eller ikke.

Hverdagshistorie

Historien om menneskers forhold til sine små jordlapper er dermed også hverdagshistorie og «historie nedenfra». Disse små paradisene» er, i motsetning til dem som er blitt fremholdt i skolestuer, guds— hus og partiprogram, ikke fjerne og abstrakte. De små paradisene er skapt av menneskers hoder og hender, og de er skapt av mennesker i skiftende fellesskap. Ved å studere disse små paradisene kan vi nærme oss sider ved mennesker og menneskelig aktivitet som ellers ikke kommer så sterkt frem i historiske studier.

De små hagene er et produkt av den moderne tid, og de har endret seg mye i takt med tiden og skiftende trender.

I småhagene kan vi studere menneskers idealer, verdier og valg i et interessant spenningsfelt: spennet mellom menneskers skjønnhetssans og skaperglede på den ene siden og deres forståelse av nytte, produksjon og avkastning på den andre. Her møter vi menneskers skiftende estetiske idealer, deres forståelse av arbeid og måter å arbeide på, deres syn på hva som er sunt både for kropp og sjel. Vi møter også deres oppfatninger av hva det ville si å være et ordentlig menneske og holde orden omkring seg, hva som er slitsomt og hva som er slapt. Vi kan også få innblikk i menneskers forhold til giftighet og miljøgifter. Vår forståelse av slike alle disse ting betyr faktisk mye i våre liv. Det har de også gjort for mennesker før oss, og de har vært i stadig forandring.

Menneskets kulturelle skrift på naturen

Hagedrift og hagearbeid er menneskets kulturelle skrift på naturen, og med naturen selv. Denne skriften er svært flyktig. Slutter hageeiere å luke, klippe, beskjære, vanne, gjødsle, så eller høste, endrer hagen raskt karakter. Knapt noen skrift eller noe menneskeskapt verk forsvinner og forfaller så fort som en hage som ikke får omsorg. Derfor er hager også helt spesielle som kulturminner. Omkring år 2000 ble mange for alvor oppmerksom på den verdifulle historiske arven som finnes i småhager.

Hagedrift og hagearbeid er menneskets kulturelle skrift på naturen, og med naturen selv.

Noen tall kan sette dette i perspektiv: I 1979 hadde 840.000 familier i Norge hage, i tillegg til 200.000 gardsfamilier. Det aller meste som ble dyrket av prydvekster i landet, ble dyrket i disse småhagene. Arealet som det ble dyrket matnyttige vekster på i norske småhager, var dette året mer enn dobbelt så stort som det arealet som ble dyrket for salgsgrønnsaker.

De hagene som ble dyrket mest intensivt, var koloni- og parsellhager. Hvis alle hager hadde vært dyrket som dem, kunne denne typen matproduksjon i Norge vært blitt tredoblet. Det betyr altså noe hvordan landets småhageeierne ser for seg paradiset. Det betyr også noe hvordan de dyrker hagen sin.