— Etter at våre folk har gjort en foreløpig inspeksjon av ulykkeshelikopteret, mener vi at det ikke er noen link mellom denne ulykken og hendelsene som førte til flyforbudet i 2012, sier pressetalsmann Guillaume Steuer i Airbus Helicopters til VG.

I 2012 var det to havarier i løpet av fem måneder med den samme helikoptertypen. Begge helikoptrene hadde en sprekk i en aksling i girkassen, omtalt som «bevel gear vertical shaft».

Pressetalsmannen vil ikke gå nærmere inn på hva som kan være en forklaring på havariet før helgen.

— Jeg kan dessverre ikke gi noe mer informasjon om hvilken kunnskap vi sitter med. Jeg kan bare vise til at det ble foretatt endringer etter 2012-hendelsene på helikopterets «vertical shaft» og at det vi har sett, utelukker en link til denne hendelsen, sier Guillaume Steuer.

Det gjør at Airbus ikke mener det er grunn til å sette helikoptertypen på bakken. (©NTB)