Helt klart ulovlig. Det har statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sagt til DN om Ubers inntog i Norge. Drosjenæringens representanter har heller ikke vært positive. Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) i Oslo uttrykker en viss nysgjerrighet.

Så hvordan har det seg da, at vi en helt vanlig torsdag fikk bestilt en luksusbil gjennom Uber til å hente oss ved Edderkoppen og kjøre oss til Majorstuen, mot betaling?

To forskjellige tjenester: Black og Pop

Tjenesten vi har benyttet oss av heter Uber Black. Ifølge selskapet selv, er det en limousin-service, ikke drosjevirksomhet. Dette mener også sjåføren som plukker oss opp. Han jobber til daglig for et limousin-firma i Oslo, men vil ikke oppgi hvilket.

Firmaet han jobber for har en avtale som lar dem koble seg opp mot Ubers plattform. I så måte er det ikke stort annerledes enn at limousinfirmaet skulle lansert sin egen app.

Sjåføren sier også at de har alle lisenser og papirer i orden, i tillegg har han en vandelsattest fra politiet. Forsikringen hans dekker også kommersiell persontransport.

Flest reagerer på Uber Pop

Det er Uber Pop flest vil sammenligne med vanlig drosjevirksomhet. Der kan sjåfører registrere seg og stiller med egen bil. Kundene bestiller turer via en app der betalingsinformasjonen deres er lagret, sjåførene kjører dem dit de skal og ingen kontanter skifter hender.

Alt går via Uber, som tar 20 prosent av den totale kjøresummen. Appen registrerer også hvilken rute som er kjørt.

Dette mener drosjenæringen og enkelte politikere er ulovlig.

— Samkjøring, ikke drosjevirksomhet

Selskapet selv hevder hardnakket at det er snakk om samkjøring.

- Dere har fått en blandet mottagelse i Norge. Drosjenæringen og statssekretær Bård Hoksrud (Frp) mener det dere gjør er klart ulovlig. Hvordan ser dere for dere å kunne drive i Norge?

— Vi har fått mye støtte fra politisk hold, ikke minst på NRKs debatt onsdag. Jeg vil ikke ta én politikers uttrykk som en allmen holdning fra politikere. Tvert om har vi fått mye støtte fra politikere og myndigheter, som ønsker å være fremsynte. Jeg deler ikke det bildet, selv om personen du snakker om er skeptisk, sier Robin Reznik, General Manager for Uber i Stockholm. Det er ham vi blir henvist til når vi kontakter selskapets europeiske pressekontakt.

- Bård Hoksrud er statssekretær i Samferdselsdepartementet, som blant annet har ansvaret for å iverksette lovene Stortinget vedtar. Det er vel ikke en hvilken som helst person?

— Det er viktig å bli klar over hva man snakker om når det kommer til Uber. I Norge har vi lansert et produkt som heter Uber Black for allmenheten. Det er yrkessjåfører som kjører limousin gjennom Ubers plattform. De er ikke ansatt, men de får koble seg opp mot vår plattform. De har lisenser, og det er ikke kontroversielt i det hele tatt.

- Vi har også Uber Pop, som er et nyere fenomen. Der er vi klare på at det er en samkjøringstjeneste der vi lar bileiere og sjåfører møtes, hvor de deler på kostnadene for en reise.

Skal dekke kostnadene for egen bil

- Hvordan fordeles kostnadene, da?

— Vi har basert prismodellen på at den skal dekke kostnadene ved å eie en bil.

- Men de kjører vel for å tjene penger?

— Uber Pop er tenkt til å være en plattform som bileiere kan benytte seg av for å dekke kostnadene ved egen bil.

- Sjåfører skal ikke få profitt

- Så de som vil ha en profitt bør ikke benytte seg av Uber Pop?

— Om man vil ha fortjeneste og bruke bilen sin til å tjene penger, har vi Uber Black som man kan benytte for å få en yrkesmessig inntekt.

- Tror du folk kommer til å bruke Uber Pop for å tjene penger?

— Jeg tror prisnivået vi har der gjør det mulig å dekke kostnadene for egen bil. Jeg tror også mange kan utnytte bilene sine bedre. I dag er det mange som kjører ineffektivt. Hvis vi kan gjøre det mer effektivt ved å koble folk sammen, kan vi bidra til å redusere antall biler på norske veier. Og det er det vi ønsker å oppnå, sier Reznik.

Han viser også til at selskapet stiller krav til sjåførene, som blant annet må ha vandelsattest (se faktaboks for oversikten over kravene).

Taxiforbundet: - Helt klart ulovlig

— Tjenesten er ikke kontroversiell. Den er ulovlig.

Det mener styreleder Knut Thomassen i Norges taxiforbund. Han sier at dersom et selskap kjører gjennom Uber Black og har papirene i orden, er ikke det noe problem. Men Uber Pop er det verre med.

— Jeg mener dette ikke er en samkjøringstjeneste. De kjører med faste priser. De vet like godt som oss at dette bare er et skalkeskjul for å omgå regelverket, sier Thomassen.

- Hvorfor er det så farlig at de etablerer seg?

- Det er ikke det, vi er ikke redde for konkurranse. Men det bør være konkurranse på like vilkår, sier Thomassen, og fortsetter:

— Bystyret i Oslo bestemmer hvor mange løyver som skal gis og hvilke regler som gjelder, og det må alle som kjører drosje forholde seg til. Derfor er det samferdselsmyndighetene som må ta tak i dette, ikke vi som bransje, mener han.

— Det er klart, det er en bra app. Vi kan lære av dem og være innovative vi også. Men de må følge regelverket, slik at vi alle konkurrerer på like vilkår.