Feilen førte til at en skjøt som føyer sammen to langsgående bjelker på brua, ble kraftig underdimensjonert og bygd med bare 27 prosent av planlagt kapasitet.

Brua skulle tåle en belastning på 65 tonn, men kollapset da en tømmerbil som veide 31 tonn kjørte over den.

— Brua var så lang at det måtte brukes to limbjelker som måtte skjøtes, og det ble valgt å legge en skjøt midt på brua. Denne skjøten ble for svak og røk på grunn av overbelastning, sa Morten Bjerkaas i entreprenørselskapet Reinertsen AS på pressekonferansen.

Selve beregningsfeilen ble gjort hos prosjekteringsselskapet Eilertsen som selv oppdaget feilen og informerte prosjektledelsen om dette torsdag.

Allerede 8. oktober i fjor ble det under monteringen av brua oppdaget et avvik på brua. Midt på brua er det beregnet en nedbøyning som skal være på 66 millimeter. Det ble oppdaget at nedbøyningen var på 64 millimeter, men dette ble funnet å være innenfor sikkerhetsmarginen, og derfor ble det ikke gjort mer med avviket, opplyste prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen. (©NTB)