Luna var 1 ½ år da hun skulle ut og fly for første gang denne sommeren.

Da foreldrene på charterflyvningen fra Oslo til Egypt spurte om det fantes ekstra sikkerhetssele for barnet om bord, skal de ha fått beskjed om at den slags ikke var nødvendig.

— «Det går bra», forsikret de oss. De ga ingen instruksjoner om hvordan babyen skulle plasseres eller sjekket at hun var spent godt fast, hevder far Thor Christian Rustan.

Da Luna (1 1/2) skulle fly for første gang fantes det ikke sikkerhetssele for barn tilgjengelig om bord. Foto: Privat

Familien fløy dermed både ut og hjem igjen fra charterferien i Egypt med vesla på fanget, festet kun med den enkle sikkerhetsstroppen i setet. — Siden dette er vårt første barn og det var vår første flyreise med det, valgte vi å stole på hva kabinpersonalet sa, sier Rustan.

Foreldrene kunne heller ikke se at det fantes redningsvest beregnet på små barn om bord, og forteller at også andre passasjerer skal ha reagert på forholdene.

— Da det ble turbulens, forstod vi for alvor hvor farlig dette kunne blitt, sier Rustan, som ikke har tenkt å fly med Luna igjen før hun er gammel nok til å sitte i eget sete.

Har du opplevd noe lignende? Send oss en epost!

Fikk medhold

Familien ble nylig tilkjent en kompensasjon på 1500 kroner i Pakkereisenemnda, som i sin begrunnelse påpekte at fravær av ekstra sikkerhetsutstyr for så små barn måtte betraktes som en mangel i pakkereiselovens forstand.

Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men anser det som et klart krav at det skal være sikkerhetsutstyr til alle passasjerer om bord

— Det er første og eneste gang jeg har hørt om noe slikt, sier Gunder Moe, daglig leder i Amisol, som solgte den aktuelle pakkereisen.

Moe sier de har fulgt opp saken overfor det egyptiske flyselskapet Air Cairo, som stod for den aktuelle flygningen. Han skal ha da fått forsikringer om at noe slikt ikke vil skje igjen.

— Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men anser det som et klart krav at det skal være sikkerhetsutstyr til alle passasjerer om bord, sier Moe.

Han mener foreldre som opplever slike situasjoner bør vurdere gå av flyet, for så ta det opp med flyselskapet.

- Dette er uansett noe som er flyselskapets ansvar, sier Moe.

Uklart regelverk

En utfordring for passasjerer som opplever noe lignende, er derimot at regelverket er svært uklart. Velger man å avbryter reisen på grunn av manglende sikkerhetsutstyr, er det dermed langt fra sikkert at man vil kunne få erstatning eller kompensasjon.

— Avbryter man en reise på slikt grunnlag vil dette ikke være dekket av en normal reiseforsikring, sier assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland.

— Spørsmål om eventuell kompensasjon og erstatning vil dermed være noe man må ta opp med det aktuelle flyselskapet.

Afrikanske regler gjelder

Noe som i dette tilfellet kompliserer saken, er at flyselskapet Air Cairo er basert i Egypt og dermed i Afrika.

— Air Cairo er et ikke-europeisk flyselskap og de felleseuropeiske reglene vi forholder oss til er dermed ikke gjeldende for dem, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet Marit Kvarum.

Selv om man kjøper en chartertur fra et norsk selskap og flyr fra en norsk lufthavn, er det nemlig reglelverket i hjemlandet til flyselskapet som gjør seg gjeldene.

- Er det forbudt for å fly fra norske flyplasser med spedbarn om bord uten at disse er festet med ekstra sikkerhetssele?

— Det er et enkelt spørsmål, uten noe enkelt svar, sier jurist Hege Aalstad fra Luftfartstilsynet.

Hun viser til at luftfart er basert på en internasjonal konvensjon fra FN-organet ICAO (International Civil Aviation Organization), og at ulike nasjoner og regioner utformer sine egne regelverk basert på denne konvensjonen.

Det er et enkelt spørsmål, uten noe enkelt svar

— I Europa har vi så et regelverk for å gjennomføre såkalte SAFA-inspeksjoner der vi sjekker at flyselskapene fyller visse minstekrav, og sikkerhetsutstyr til alle om bord er blant disse minstekravene.

Hvor ofte slike inspeksjoner foretas for ulike flyselskap kan variere.

Selskap som ikke oppfyller minstekravene kan nektes adgang til europeisk luftrom.

— Under slike inspeksjoner blir det blant annet sjekket at flyet har sikkerhetsutstyr til alle om bord, men det er jo ikke sikkert at det er små barn med på flygningen som sjekkes, påpeker Aalstad.

På listen over utstyr som kreves står det blant annet at det skal finnes flytevest og sikkerhetsbelte for alle om bord, men det er ikke spesifisert i hvilken grad dette skal være tilpasset og godkjent for barn i ulike aldre.

Uklare regler

Selv for flygninger innen Europa med europeiske flyselskap kan det være uklart hvor grensene for sikring av små barn går.

På sine nettsider påpeker Luftfartstilsynet blant annet at «bruk av barneseter i fly er ikke beskrevet på en klar og tydelig måte for brukerne, passasjerer og flyselskaper i gjeldende regelverk».

For europeiske flyselskap er det EU-OPS 1.730 som regulerer dette.

Fritt oversatt heter det der at et flyselskap ikke skal operere et fly med mindre det er utstyrt med [...] en barnesikring akseptabel for myndighetene for babyer (0-2 år).

Hva som utgjør en «akseptabel barnesikring» er derimot ikke spesifisert.

Dilemma

— Jeg ser det voldsomme dilemmaet foreldre kan komme i, sier direktør for Virke Reise Utland, Rolf Forsdahl.

Hans råd for foreldre som er bekymret for hvorvidt ekstra sikkerhetsseler tilbys om bord, er at de foretar undersøkelser i forkant av bestilling og reise.

Han viser til at det har vært lignende diskusjoner knyttet til bruk av sikkerhetsbelter i busser for charterturister, og at man da har måttet akseptere at reglene kan være annerledes enn i Norge.

— Flyr man ut av Europa må man akseptere at transporten skjer på andre grunnlag enn man kan være vant til, sier Forsdahl.

Han understreker at charteroperatøren skal oppgi hvilket selskap som utfører transporten.

— De bør da også gjøre oppmerksom på at det er sikkerhetsbestemmelsene i flyselskapets land som gjelder, mener Forsdahl.

Det har så langt ikke lykkes oss å få en uttalelse fra flyselskapet Air Cairo etter henvendelser på e-post og telefon.