Kravspesifikasjonene fra politiets bilkjøpprosjekt i 2012 er nemlig så tøffe at Volvo ikke tilfredsstiller dem, skriver Politiforum.

Les også:

Faktisk er kravene så høye at Volvo i Norge ikke har levert inn anbud til Politiets Data— og materielltjeneste (PDMT) innen fristen gikk ut.

Les også:

For dyrt å bygge om

Volvo har allerede en spesialbygget Volvo XC70 i politiversjon som bygges på fabrikken i Göteborg. Men Volvo har regnet ut at det blir for dyrt å bygge om en allerede spesialbygget bil for norske forhold.

— Men vi ønsker å komme i dialog med PDMT, og tilby vår politibilversjon. Selv om vi selvsagt er klar over at anbudsfristen er ute, sier salgs- og markedsdirektør Marius Hayler i Volvo Personbiler til Politiforum.

Volvo Personbiler i Norge mener bilen er god nok for norske forhold og påpeker at politiet i en rekke andre land bruker bilen slik den kommer fra fabrikken. Og Volvo vil svært gjerne vise fram den fabrikkproduserte spesialversjonen av XC70 til norsk politi.

— Men vi ønsker jo ikke å tape på en slik leveranse, påpeker Marius Hayer.

Les også:

Volkswagen må spesialbygge

Også andre leverandører har fått bryne seg på de ekstreme kravspesifikasjonene.

Harald A. Møller-konsernet bekrefter overfor Politiforum at de i samarbeid med en underleverandør vil tilby en spesialversjon av Volkswagen Passat.

Noen fiks ferdig politibil fra fabrikk har nemlig heller ikke Volkswagen.

Passaten har firehjulstrekk og dieselmotor, og den norske importøren håper de kan fortsette å levere Volkswagen med blålys etter at de feide Volvo av veien for noen år siden.

Norsk politi har allerede i noen år nå rullet på veiene med Volkswagen Passat.

Les også:

Prototyp til sommeren

Også Mercedes og importør Bertel O. Steen vil fortsette som leverandør til politiet med modellene Vito og Sprinter, men dette er ikke patruljebiler.

I løpet av sommeren må tilbyderne presentere en prototype på bilene de mener er gode nok for norsk politi, og fra november opphører gamle bilkjøpsavtaler.

Den nye bilavtalen gjør at politiet skal kjøpe inn biler, og ikke bruke sentrale leieavtaler.

PDMT opplyser overfor Politiforum at de har fått anbud på nye biler, men vil ikke bekrefte hvor mange eller hvilke bilmerker som skal vurderes som de nye norske politibilene.