Det forliste cruiseskipet «Costa Concordia» (se faktaboks) ble denne uken snudd på rett kjøl i en operasjon som varte i 19 timer, i det som omtales som en av verdens største og dyreste redningsoperasjoner, med en anslått prislapp på 300 millioner dollar (1767 millioner kroner).

En del av oppgjøret for operasjonen sendes til en familiebedrift på Ågotnes utenfor Bergen.

Der har Sotra Anchor & Chain hovedkvarter, en bedrift som ble etablert som skraphandler for 32 år siden.

— Hva er denne leveransen verdt, daglig leder Jan Vindenes?

— Det var ikke en ordre som målt i penger var spesielt omfangsrik. Det var den største i mars, men vi har hatt mange større bestillinger i løpet av året. Men det var absolutt en kjekk ordre å få, sier Vindenes på telefon til Aftenposten og innrømmer at det var litt prestisje involvert.

- Redningsoperasjonen ser ut til å ha gått bra så langt. Var du spent?

— Jeg har sovet godt, men vi var jo spent likevel. Det hadde ikke vært kjekt hvis kjettingen hadde røket. Det er farlig hvis det skjer, og det forekommer uhell. Det kan ta liv, og det har også vi opplevd tidligere. Nå er vi glade for at det gikk bra. Men det hadde jo vært kjekt om de trengte enda mer kjetting, sier Vindenes og ler.

400.000 kilo kjetting

Han forteller at de leverte 1000 meter kjetting med en diameter på 133 millimeter til det amerikanske selskapet som har det overordnede ansvaret for hevingen. Hver løkke i kjettingen er 80 centimeter lang og veier 200 kg. Dermed veier kjettingen 400 kg pr. meter, og hele leveransen har en vekt på 400 tonn.

- Vet du nøyaktig hvilken rolle kjettingen spilte i operasjonen?

— Så vidt jeg har forstått, brukte de stropper til å snu skipet. Vår kjetting ble brukt til å fortøye «bargen» (lekteren, red.anm.) som skipet skal ligge på, sier Vindenes.

Kontor på et oljefat

Jan Vindenes' far, Jarle, etablerte skraphandler på Ågotnes i 1980. Siden har det bare vokst til konsernet Sotra Gruppen, hvor Sotra Chain & Anchor er den største datterbedriften. Jans far, Jan og hans søsken eier tilsammen brorparten av bedriften.

— Min far begynte med å kjøpe utrangert offshoremateriell. I dag opererer vi i Kina, Nederland og Norge. Markedet strekker seg over hele verden. Vi har nettopp levert til Syria, for eksempel. Jeg begynte i bedriften i 1992, og det har utviklet seg veldig fra da min far startet opp, med kontor oppå et oljefat, sier Jan Vindenes.

Sotra Gruppen består av anker- og kjettingselskapet og mekaniske verksted. Hele konsernet omsatte i fjor for 170 millioner kroner, en dobling siden 2004. Dette ga et resultat før skatt på 22 millioner kroner, ifølge Bizweb.