Turkish Airlines skal vokse kraftig i Norge. Fra neste år blir Stavanger ny destinasjon i tillegg til Oslo. Så følger Bergen og Trondheim.

Fra en anonym tilværelse har selskapet på få år slått seg opp til å bli det fjerde største utenlandske ruteselskapet på Oslo Lufthavn. Selskapet varsler nå en enda mer aggressiv satsing i det norske markedet.

Gjennombruddet i Norge er ikke tilfeldig for det aggressive, tyrkiske selskapet, men et resultat av en bevisst, global vekststrategi.

Øker flåten

Ikke bare skjer det en hurtig ruteekspansjon. Flyflåten økes raskt og 140 nye fly er i bestilling, i tillegg til at knutepunktet – Atatürk lufthavn utenfor Istanbul – bygges ut med det for øye å bli en av verdens største lufthavner.

Selskapet, som to år på rad er kåret til "Europas beste flyselskap", har som mål å bli en global storspiller.

I Norge ligger veksten på 40 prosent, nå økes farten ytterligere:

— Vi er et av verdens raskest voksende flyselskaper. Å øke i Norge er derfor en naturlig følge av en større satsing for hele konsernet, sier selskapets Norge-sjef, Selim Soyer.

I dag er det bare Lufthansa, KLM og British Airways som ligger foran i antall passasjerer, mer kjente selskaper som Air France, Thai Airways og United Airlines er passert.

Slik skal de satse

Og større skal det bli. Soyer kan overfor Aftenposten fortelle om denne opprustningen i Norge: I dag er det to daglige avganger fra Oslo til Istanbul, fra våren av økes dette til tre daglige avganger. Alle med Boeing 737 800/900-fly.

Fra våren blir Stavanger ny rute fra Istanbul, det blir daglige avganger. Ruten starter sannsynligvis fra sommerprogrammets åpning i slutten av mars, og skal gå året rundt.

Planen videre er videre å åpne direkteruter til både Bergen og Trondheim fra Istanbul, men det er lite trolig at dette kan skje allerede til neste år.

SAS-samarbeid

Fra 1. april fikk selskapet også i gang et rutesamarbeid med alliansepartneren SAS, og har dermed fått et enda bedre fotfeste i markedet utenfor Oslo.

Samarbeidet gjør at passasjerer kan reise gjennomgående fra hele Norge og inn i Turkish Airlines´ verdensomspennende rutenett, slik bl.a. KLM har hatt stor suksess med fra Norge.

— Vi ser meget gode bookingtall fremover, og den økte etterspørselen med en god blanding av ferie- og forretningstrafikk gjør det riktig å ekspandere videre i Norge. I bunnen ligger det dessuten et ikke ubetydelig innslag av etnisk trafikk som går fra Norge til Midtøsten, Asia og Afrika, sier Soyer.

Flytter seg

Rune Feltman. Foto: VIA

Sjefen for Norges største reisebyråkjede, Rune Feltman i VIA Egencia, mener Tyrkias økende popularitet som feriedestinasjon er en viktig forklaring på selskapets vekst, og at dette også vil være god drahjelp også når selskapet nå satser på flere ruter fra Norge.— Norske forretningsreisende er mest av alt opptatt av en så effektiv reise som mulig, både hva gjelder direkteruter og avgangstider. Deretter er selvfølgelig pris også av vesentlig betydning. Vi ser mange tilfeller av hvordan direkteavganger fra andre byer enn Oslo bidrar til både vekst og at trafikken flytter seg til flyselskaper som flyr direkte. Dette gjelder så vel innenfor forretningsmarkedet som feriemarkedet. Turkish Airlines har gode avgangstider, flere frekvenser og konkurransedyktige priser og samarbeider med SAS i Star Alliance, og er således også et godt alternativ for forretningsreisende, sier Feltman.