Ifølge tall som ble lagt fram av Norske Mediebedrifters Landsforening (MBL) fredag økte dagspressen sin reklameomsetning med 3,5 prosent i fjor. Papiravisene ble imidlertid danket ut av nettomsetningen, som kunne skilte med en vekst på nærmere 22 prosent. Tallene gjelder ikke volum, men netto omsetning.

– Dette er gledelig. Etter flere år med fall i annonseomsetningen, ser vi nå en positiv utvikling for mediebransjen, sa fagsjef Helge Holbæk-Hanssen på pressekonferansen til MBL.

Halvparten digitalt

Styremedlem i Annonsørforeningen (ANFO), Arne Lambech, spår en stor vekst i inntekter fra digitale medier. Allerede innen to år vil halvparten av annonsekronene komme fra digitale medier, mener han og tenker da både på web, mobil og sosiale medier.

Dette kan være gode nyheter for VGs Torry Pedersen, som kunne opplyse at inntektene lar vente på seg. For den påtroppende VG-redaktør kommer inntektene per leser fremdeles hovedsakelig fra papiravisen. Bare 10 prosent kommer fra nettet og fattige to prosent fra mobilleserne.

Mobil fremmarsj

TNS Gallups forskerleder, Knut-Arne Futsæter kunne imidlertid berolige Pedersen med at nordmenn blir stadig mer mobile i sin mediebruk.

– Det skjer mye og det skjer raskere. Vi har lenge snakket om at multitasking kommer, nå er det definitivt her, sa Futsæther og fortsatte:

– Mobilt innhold er det som nå vokser. Det vil garantert ta av i årene som kommer.