Fra nyttår skal Rema 1000 selge egg kun fra frittgående høner. Fjærfebransjen angriper Rema 1000, som den mener skremmer kundene fra å kjøpe annet enn egg fra frittgående høns, skriver Nationen. I midten av juli startet butikkjeden å merke eggkartongene fra burhøns, i tillegg til å omtale forskjellene i dyrevelferd mellom høns i bur og frittgående høns på kartongene. Fra og med 1. januar 2012 er de gamle nettingburene forbudt i Norge, og alle eggprodusenter må gå over til bur med miljøinnredning eller frittgående systemer.

– Det er ingen saklig grunn til å påstå at frittgående høns har bedre dyrevelferd enn høns i miljøbur, sier David Koht-Norbye, leder i Norsk Fjørfelag.

Han sier han har en samlet bransje bak seg når han tar et oppgjør med Remas merking.

– Rema 1000 driver tendensiøs markedsføring, sier Koht-Norbye, som mener dagligvarekjeden posisjonerer seg for utfasingen av egg fra burhøns.

Innkjøpssjef Tor-Erik Aag i Rema 1000 sier merkingen skriver seg fra kundenes saklige informasjonsbehov, og avviser på det sterkeste at merkingen av kartongene er ment for å skremme kundene fra å kjøpe egg fra høns i miljøbur.

– Det vi gjør er å opplyse kundene om forskjellene i dyrevelferden. I resten av Europa er det krav om å merke egg fra burhøns. Norge er det eneste landet der den informasjonen ikke når fram til kundene, og det gjør vi noe med nå, på en saklig måte. (©NTB)