Germanwings-flyets taleregistrator viste seg å inneholde sjokkerende opplysninger om flystyrten.

– Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sa leder for den franske etterforskningen, Brice Robin, torsdag.

Andrepiloten er identifisert som Andreas Lubitz, en 27-årig tysker. Det er så langt ingen ledetråder om hva som kan ha fått den unge piloten til å begå handlingen, sa Lufthansa-sjef Carsten Spohr til pressen i Köln.

– I våre verste mareritt kunne vi aldri forestilt oss denne tragedien, sa Spohr.

Flyet hadde 144 passasjerer og et mannskap på seks om bord. Ingen overlevde styrten tirsdag.

Gjennomsøkte bolig

Etterforskere søkte torsdag gjennom 27-åringens to boliger for å se om det kan finnes svar på årsaken der. Både andrepilotens hjem i Düsseldorf og hjemmet i Montabaur i Tyskland er gjennomsøkt, bekrefter statsadvokat Ralf Herrenbrueck.

Tyske etterforskere bærer sekker ut av huset som antas å tilhøre Andreas Lubitz' foreldre og ligger byen i Montabaur. Foto: NTB Scanpix

Lubitz blir av Lufthansa-sjefen beskrevet som en person som var 100 prosent skikket til å fly. Han hadde bestått selskapets psykologiske tester og hadde så vidt kjent ingen terrortilknytning.27-åringen startet sin flygerutdanning i 2008, men tok for seks år siden en pause i opplæringen, før han fortsatte igjen. En venn av andrepiloten sier til en lokalavis at avbruddet skyldtes at han var «psykisk ustabil», skriver TT.

– Han var tydeligvis utbrent, deprimert, sier en annen bekjent tilFrankfurter Allgemeine.

Engasjert

Leder Klaus Radke for LSC Westerwald flyklubb, som Lubitz ble med i som ungdom, beskriver 27-åringen som en helt vanlig person.

– Han var engasjert i livet og ikke uvanlig på noen måte, sier Radke til AFP.

Før innholdet i taleregistratoren ble kjent, hadde flyklubben lagt ut en hyllest av Lubitz på sin nettside hvor det sto at han døde mens han gjorde det han likte mest.

– Jeg kan ikke tro det. Jeg er fullstendig sjokkert, sier Johannes Rossbach, som bor i gaten der Lubitz holdt til i Montabaur.

Stilte inn autopiloten

Etterforskningsleder Robin bekrefter at flyets kaptein, som flyklubben identifiserer som Patrick Sonderheimer, forlot cockpiten, mest sannsynlig av «naturlige årsaker». Da han ville tilbake, slapp han ikke inn i cockpiten igjen, til tross for gjentatte forsøk.

Den franske etterforskningslederen Brice Robin (t.v.) under en pressekonferanse på Marignane flyplass nær Marseille i Frankrike. Foto: NTB Scanpix

– Flytårnet mottok aldri noen nødsignal fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten. De siste ti minuttene var det helt stille fra cockpiten, sier Robin.Hørte skrik

Data fra en spesialsporingstjeneste for luftfart viser at flyets autopilot ble satt til lavest mulig innstilling, rundt 30 meter, før det styrtet. På taleopptaket høres det skrik fra passasjerene like før flyet gikk i bakken i 700 kilometer i timen. Flyet skal ha skrenset borti en fjellside før det styrtet.

– Det å sette flyet i den nedstigningshastigheten kan bare ha vært en villet handling, sier Robin.

Norwegian og flere andre flyselskap varsler nå at de legger om sine rutiner slik at det til enhver tid må være to personer i cockpit.