Skipet heter i dag «Blue Lady» og skal etter planen hogges opp i Alang i den indiske delstaten Gujarat. Men ifølge miljøvernorganisasjoner inneholder skipet så mye som 1.200 tonn giftige stoffer, blant annet asbest.Arbeiderne i Alang, verdens største anlegg for opphogging av skip, er dårlig utstyrt og svært utsatt for helseskader når de jobber med giftig avfall. Tidligere i år slo en rapport fast at en av seks arbeidere her har symptomer på asbestforgiftning.

Indias øverste domstol krever nå at forurensningsmyndighetene må utarbeide en rapport om spesialavfallet i «Blue Lady» innen en måned. Deretter vil høyesterettsdommerne selv avgjøre om skipet kan hogges opp i India, eller om det må sendes ut av landet.

I de fleste industriland er opphogging av skip svært kostbart, på grunn av strenge regler som er ment å beskytte miljøet og arbeidernes sikkerhet. Mange utviklingsland følger en langt mer liberal praksis, noe som kan gjøre skipsopphogging til en lønnsom geskjeft.

De fleste havgående skip ender sine dager i opphoggingsanlegg i India, Bangladesh, Kina eller Pakistan. (©NTB)