Avgifter på biler og kjøring er et tema som skaper sterke følelser. Det viser ikke minst den debatten som nå raser i Stor-Kristiansand om fremtidens bomregime. «Tidenes største landeveisrøveri» var karakteristikken fra Frps Christian Eikeland da Søgne kommunestyre torsdag behandlet saken. For øvrig et røveri som hans eget parti i regjering er med på å legge premissene for.

Den samme regjeringen står også midt oppi vanskelige forhandlinger med sine støttepartier om hvordan fremtidens bilavgifter kan bidra til det grønne skiftet. I utgangspunktet er det motpolene som her møtes. I Frp er det mange aktører som ikke tror på klimaendringer, og partiet har lavere bilavgifter som en av sine hjertesaker. Venstre ønsker høyere avgifter for biler som forurenser.

Statsminister Erna Solberg (H) erkjente overfor VG tidligere i uka at avstanden mellom partene er stor. Men hun «mener det er grunnlag for gode løsninger». Og i de skissene som ifølge VG nå diskuteres, bør det ligge prinsipper som alle partier, også opposisjonen, kan slutte seg til. Hovedmålet må være å fortsette og forsterke vridningen av avgifter slik at det blir dyrere å kjøre biler jo mer de forurenser. Og tilsvarende stadig mer fordelaktig å eie og kjøre miljøvennlige biler. Som følge av tidligere vedtak er Norge i dag det landet med størst andel el-biler. Det viser at politikk på dette området virker.

ifølge lekkasjene fra de pågående forhandlingene drøftes det nå modeller hvor engangsavgiften fjernes, mens avgiftene på diesel og bensin økes. Dette kan i så fall imøtekomme Frps krav om at det samlede avgiftstrykket ikke skal økes, samtidig som avgifter flyttes over på den faktiske forurensingen.

Det må bli mer lønnsomt for oss forbrukere å velge miljøvennlige løsninger. Da vil også produsentene få incentiver til å legge om sin virksomhet og utvikle ny teknologi i den retningen. For å bidra til begge deler trenger vi et grønt skatte— og avgiftsregime. Høstens statsbudsjett bør gjenspeile dette.