— Dette er et ikke-fungerende marked konkurransemessig i dag. Men det pågår arbeid som skal øke konkurransen. I dag blir du automatisk koblet opp til det selskapet operatøren din hjemme har valgt når du kommer til utlandet. Det arbeides for at du skal kunne velge operatør selv, men det er en utfordring å gjøre dette enkelt for sluttbrukeren, sier Torstein Olsen, direktør i PT.

Snakker mer

PT la fram rapporten «Det norske ekommarkedet første halvår 2012» fredag. Her presenteres blant annet tall for priser, volum, og utvikling i telemarkedet. Tallene viser at vi snakker stadig mer i mobiltelefonen og bruker fasttelefonen stadig mindre.

Sju av ti samtaleminutter ringes nå fra mobilnettet, uavhengig av om samtalene går til fast- eller mobilnummer. For ti år siden var andelen én av ti samtaleminutter.

Trafikken i mobilnettet har vist en utflating, men i første halvår i år tok den seg opp igjen. Størst var økningen i mobilbruk i utlandet, med 14 prosent.

Olsen viser til at nesten to tredeler av inntekten fra utenlandssamtaler er overskudd, og dette tallet har økt det siste året.

Rimelig i Norge

Mens prisene for å ringe i utlandet fortsatt ligger høyt, viser en prissammenligning for mobiltelefoni og mobildata at Norge kommer godt ut innenlands. Prisene er lavere enn i våre nordiske naboland.

Tallene fra PT viser at taket nesten er nådd for flere tjenester. Det er nå 5,7 millioner mobilabonnement her i landet. Antallet økte med bare 67.000 de siste tolv månedene. For fast bredbånd er også økningen liten.

Derimot viser mobilt bredbånd fortsatt vekst. Totalt er det nå 750.000 slike abonnement, og 57 prosent av dem er private.

Nye tjenester

Olsen peker på at det er langt mellom dem som ikke har mobiltelefon i dag, og muligheten for vekst i mobilmarkedet er derfor begrenset.

— Prisene i mobilmarkedet i Norge er presset ganske lavt, og det er ikke mulig å konkurrere så mye som tidligere på pris. Det vil nok også framover være konkurranse på pris, men det er interessant å se hvordan selskapene har begynt å inkludere nye tjenester i mobilabonnementene. Vi ser at de har begynt å tilby tilleggstjenester som Spotify og kinobilletter. Det er her konkurransen om kunden nå står, sier Olsen.

Tre selskaper dominerer

Tre selskaper dominerer markedet for mobiltelefoni, og det er liten endring i markedsandeler det siste året.

Telenor ligger stabilt på rundt 50 prosent av abonnentene mens Telia/Sonera har 25 prosent og Tele2 har 19 prosent. Til sammen har de tre 94 prosent av antallet abonnenter.

Den samlede sluttbrukeromsetningen for fast og mobilt bredbånd samt fasttelefon og mobiltelefon har ligget rolig de siste årene.

Fasttelefonabonnementene har gått ned år for år. Antallet tradisjonelle fastabonnementer er nå under 1 million mens rundt 500.000 i tillegg bruker bredbåndstelefoni. (©NTB)