"Ascent Lamp" av norske Daniel Rybakken. Lampen kan dimmes ved at man fører den opp og ned på stangen. Foto: Luceplan
Terrakottafargen kommer for fullt. Her er"Fauteuil de Salon". Stolen ble designet av Jean Prouvé i 1939, men er lansert i ny farge i år. Foto: Vitra
Mange lenestoler ble vist frem i Milano. "Dream Chair" fra Carl Hansen & Søn, designet av Tadao Ando, ble lansert i Milano. Foto: Carl Hansen & Søn

— 2013 blir trendmessig et turbulent år, sier Anja Bisgaard Gaede fra den danske Pej-gruppen. Hun mener kunsten forsøker å sparke i gang en stagnerende kreativitet. Samtidig er designet fortsatt påvirket av retrospektive tendenser, hvor man ser tilbake på bedre tider for å gjenskape en tapt optimisme.

"Meltdown", designet av Johan Lindsten og produsert av Cappellini, var en av lampene som vekket interiørekspert Helle Tjabergs oppmerksomhet. Foto: agregianin

Gaede var nylig på møbelmessen i Milano og tror vi nærmer oss et trendskifte.

— Det vil antagelig ta fart i 2014. Nå spiller man på sikre kort fremfor å utforske nye, kreative elementer. Men avantgarden begynner å røre på seg, og det hentes særlig ny inspirasjon i matematikkens og kunstens verden, sier Gaede.

På møbelmessen i Milano la Gaede spesielt merke til følgende:

— Caffe latte-farger. Nedtonede varianter av beige, grå og brunt.

— Pastellfarger. En velkjent tendens, som også passer inn i skandinavisk stil. En trend av i dag snarere enn i morgen.

— Neon. Er en del av det nyere og avantgardistiske innen møbler og interiør.

— Metall og skinnende materialer vil prege fremtiden. Ses også i sammenheng med geometri.

— Lyst tre og skandinavisk, tidløst design dominerer.

— Mange av materialene er bearbeidet. Metallene er farget, treet polert og stålet pusset.

— Keramikk og porselen får dessuten mye oppmerksomhet, og flere designere utforsker materialet. Unge designere utforsker også nye materialer, hovedsakelig bærekraftige. Det er for eksempel laget skåler av kaffegrut og ”trestykker” av sammenpresset avispapir, sier Gaede.

Nordmenn er ikke vant til lamper som kunstverk, sier interiørekspert Helle Tjaberg. Dette er "Jar" av Arik Levy for Lasvit. Foto: Lasvit

Interiørekspert og tidligere Elle Decoration-redaktør Helle Tjaberg var også i Milano. Hun ser at nordmenn allerede adopterer trendene.

— Dessuten understreker møbelmessen i Milano det vi allerede har sett. Ingenting er veldig skremmende, det er derimot veldig lett å like, sier Tjaberg.

Det nordmenn kan bruke lengre tid på å fange opp, er nye belysningstrender.

— Lampene er som kunstverk, mens nordmenn er nyttefokusert når det gjelder lyssetting. Vi skal ha godt leselys, det er viktig for oss. På messen så vi at lampene hang i klaser og er dekorative objekter, sier Tjaberg.

I tillegg til lystrenden var terrakotta som farge og materiale dominerende, forteller Tjaberg.

Norsk design vekket oppsikt

Flere norske designere har utmerket seg de siste årene, blant annet Lars Beller Fjetland. 29-åringen er født i Oslo, men bor i Bergen.

— Han vekket mye internasjonal oppmerksomhet i Milano, sier Tjaberg.

Norske Lars Beller Fjetland har fått mye oppmerksomhet internasjonalt. Her er Beller Fjetlands "Solid". Foto: Jeppe Sørensen

Fjetland gikk i fjor ut med en bachelorgrad fra Kunsthøgskolen i Bergen. Der laget han det japanskinspirerte bordet "Nuki" av alm og marmor, som nå produseres av Normann Copenhagen under navnet "Solid". På produsentens nettsider er prisen satt til 8000 danske kroner.

I tillegg ble hans serie med små trefugler kalt "Re-turned" og krakken "Drifted" presentert på fjorårets Milano-messe. De produseres av italienske Discipline, som i år også lager hans lampe "Pianissimo" og en stol-versjon av "Drifted".

— Det er veldig gledelig for et norsk, sjåvinistisk hjerte at den nordiske estetikken når ut til verden, sier Helle Tjaberg.

— Når det gjelder belysning, har vi noen veldig dyktige norske designere. For eksempel Daniel Rybakken, som i år har laget "Ascent Lamp" for italienske Luceplan. Lampen dimmes ved at man fører den opp og ned på stangen. I fjor fikk han to prestisjefylte priser for lampen "Counterbalance". Andreas Engesvik har også fått mye oppmerksomhet for lampen "Blom" for italienske Fontana Arte.