Jeg refererer til Åse Løvdals innlegg i avisen tirsdag 14. februar.

Med Kunnskapsløftet ble oppmerksomheten i skolen flyttet fra hva som er gjennomført, til hva elevene har lært. Det har blitt enda viktigere å sjekke ut hva elevene kan.

Skolen har de siste årene fått mange hjelpemidler for å undersøke om elevene lærer det de skal. Kartleggingsprøver og nasjonale prøver oppleves som svært viktige og nyttige. De er utarbeidet og utprøvd av våre fremste fagmiljøer og gir skolen og læreren gode opplysninger om måloppnåelse på viktige områder. Det er også nyttig å kunne sammenligne med en "nasjonal målestokk".

Utdanningsforbundet er opptatt av at alle elever skal få størst mulig utbytte av skolen. Da forundrer det meg at Utdanningsforbundet både sentralt og regionalt bruker mye tid og krefter på å kjempe mot de nasjonale prøvene. Innlegget "Stryk til nasjonale prøver" ved Utdanningsforbundets fylkesleder i Vest Agder føyer seg inn i rekken. Alle kan lese undersøkelsen som er gjennomført for Utdanningsforbundet. Det finnes ingen dekning i svarene for å si at rektorene gir prøvene strykkarakter. Ni av ti rektorer vil beholde nasjonale prøver.

Utdanningsforbundet er mest opptatt av hvordan lokale politikere bruker de nasjonale prøvene. Etter min mening er det først og fremst rektorene og lærerne som har nytte av, og som skal bruke resultatene fra de nasjonale prøvene. Det er det merkelig nok ikke interessant for Utdanningsforbundet å spørre om. Jeg har også lest anbefalingene fra OECD. De gir et blant annet råd om å gi tydeligere veiledning om hvordan prøvene kan bli brukt for å utvikle og endre praksis. Etter min oppfatning blir det allerede i dag gitt god veiledning fra Utdanningsdirektoratet for å bidra til at kartleggingsprøver og nasjonale prøver blir brukt og fulgt opp etter hensikten.

Det kan tenkes at det i enkelte kommuner i landet har vært for mye oppmerksomhet om rangering av resultatene, men jeg kan ikke se at dette har vært framtredende i vår landsdel. (Bare 13 prosent av rektorene i undersøkelsen svarer at de opplever at dette skjer i stor grad.) Det er legitimt og selvfølgelig at våre lokale politikere bør være opptatt av resultatene i de nasjonale prøvene. At de ikke måler alt det viktige som foregår i skolen, kan ikke være et argument mot å være opptatt av og bruke de resultatene vi har.