Den erfarne stortingsrepresentanten mener at Regjeringen gjennom å sparke arbeids— og velferdsdirektør Joakim Lystad prøver å fraskrive seg ansvaret for at at det gjøres en for dårlig jobb i NAV.

- Lystad har spilt etter de noter han har fått fra Storting og regjering for å lede Norges største offentlige etat, som også har vært gjennom store endringer. Dette er mildt sagt komplisert. Den jobben han er satt til å gjøre, blant annet å sysselsette folk med nedsatt arbeidsevne, blir verre og verre, sier Lundteigen.

Lundteigen mener at Norges største forvaltningsreform - opprettelsen av NAV - vedtatt av Stortinget våren 2005 skapte forventninger som ikke har latt seg gjennomføre.

-Betaler prisen for svak politisk ledelse

— Det som nå har skjedd ved avsettelsen av Lystad, er at han betaler prisen for feilaktig og svak politisk ledelse av et stadig mer viktig offentlig ansvarsområde. Avsettelsen må føre til en grundigere debatt om hva vi vil med Nav, både i arbeids- og sosialkomiteen og kontroll og konstitusjonskomiteen i Stortinget, sier Lundteigen.

Han minner om at det i dagens hektiske arbeidsliv kan være krevende nok for folk med full arbeidsevne å henge med.

- Det blir vanskeligere og vanskeligere å finne plass til ansatte som har behov for tilpasning fordi de er uføre eller på annen måte har nedsatt arbeidsevne, sier Lundteigen.

— Det som nå skjer med NAV-sjef Joakim Lystad er grovt urimelig, sier Lundteigen, som ikke alene vil gi statsråd Eriksson skylden alene.

-Det er Regjeringen som på denne måten skyter pianisten, jeg tror ikke Eriksson har gjort dette på egen hånd, sier Lundteigen, som er Senterpartiets representant i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget. Han er også medlem i kontroll- og konsitusjonskomiteen, hvor det har vært høringer om IKT-moderniseringen i NAV.

-Lystad svarte godt for seg. Når han nå kritiseres for konstnadstallene - 1,5 mrd. kontra 3,3 mrd. - vet alle som har satt seg inn i saken at disse tallene ikke er sammenlignbare, sier Lundteigen.

Saken fortsetter under videoen

Venstre stoler på Eriksson

Stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn i Venstre er også medlem i arbeids— og sosialkomiteen. Han har større forståelse for det uvanlige skrittet med å gi en etatdirektør sparken.

— Det er viktig at en statsråd har full tillit til etatslederen sin. Jeg stoler på den vurdering Eriksson har gjort. Det har vært mange krevende prosesser og mange alvorlige saker i NAV. Om problemene er hos toppsjefen eller hos andre ledere i NAV kan jeg ikke vurdere, det er en vurdering som statsråden sitter mye tettere på enn det jeg gjør. Jeg har tillit til at arbeids- og sosialminister Robert Eriksson håndterer dette på en god måte, sier Rotevatn.

SV: - Viktig med endringer

SVs Kirsti Bergstø mener det ikke er riktig å gi NAV-direktør Joakim Lystad skylden for alt som er galt med NAV. Men hun mener likevel en endringer i toppledelsen kan gi muligheter til andre, nødvendige endringer også ellers i organisasjonen.

— Det er nødvendig med endringer i NAV slik at ressurser overføres fra topp til bunn og slik at de ansatte har myndighet lokalt og kan møte folk der de bor. Det er nødvendig å ta et oppgjør med det som ikke virker. Det har blitt veldig rigide målesystemer og rapporteringskrav og de ansatte har fått en hverdag som innbærer å tilfredsstille systemer og rapportering, vel som mye som å møte brukerne på skikkelig vis, sier Bergstø, som selv har vært ansatt i NAV på hjemstedet Nesseby i Finnmark.

Hun husker selv godt den dagen det kom målekort hvor det skulle krysses i skjemaer slik at det ble grønne, gule eller røde lys alt etter som målene ble oppfylt.

— Dette endret deler av mentaliteten vår, det ble viktigere å jobbe på måter som utløser grønne lys, fremfor å se på hvordan vi kunne jobbe mest mulig effektivt for å hjelpe brukeren, sier Bergstø.

Kritiske til konsulenter

SV har vært sterkt kritiske til NAVs omfattende bruk av konsulenter, som har kostet hundrevis av millioner. -Det ville være klokere å bruke NAVs viktigste ressurs - de ansatte og tillitsvalgte - for å få et mer imøtekommene krav som møter brukerne på en bedre måte, sier Bergstø.

Hun mener at Eriksson og Regjeringen i tiden må ta flere grep, som må binge NAV i bedre kontakt med brukerne der de bor. -Og da vil en sentralisering ikke være riktig, sier Bergstø.

LES OGSÅ: