Tirsdag kveld satte Brennpunkt søkelyset på norsk dagligvarehandel, og fortalte bl.a. historien om hvordan lille Hval Sjokoladefabrikk i Sandefjord mistet ordrer til fordel godterigiganten Nidar, da kampen om de store butikk-kjedenes innkjøp skulle gjøres.

Fabrikkeier Rune Forsberg fortalte i programmet hvor vanskelig det er for en liten aktør å kjempe seg til en plass i de store kjedenes hyller fordi gigantene i bransjen, med langt større kapitalkraft enn Hval, kunne bidra økonomisk og slik ble foretrukket av butikk-kjedene.

Måtte hente inn ekstrahjelp

Men nå opplever fabrikken en enorm støtte blant forbrukerne, kan bransjebladet Dagligvarehandelen.no fortelle. Folk fra hele landet bestiller nå testvinneren i så store mengder at fabrikken har måttet hente inn ekstrahjelp.

— Det er helt utrolig det vi opplever nå. Kanskje kan dette bli et vendepunkt for oss. Vi er allerede blitt kontaktet av Rema 1000 og skal ha et møte med dem på tirsdag, så kanskje kan det løsne enda mer nå, sier fabrikkeier Rune Forsberg til Aftenposten torsdag morgen.

Ekspert på markedsføring, professor Tor W. Andrassen ved Norges Handelshøyskole i Bergen, er ikke overrasket over det som skjer rundt Hval:

Professor: - Forbrukerne tar hevn

Tor W. Andreassen Foto: Nicolas Tourrenc

— Det vi opplever nå er at forbrukerne tar hevn, og tar side i kampen mellom David mot Goliat. Folk har sympati for den lille utfordreren og gjør opprør mot at den blir presset ut av hyllene hos de store kjedene. Dessuten har de selvsagt lyst til å smake denne sjokoladen som har vunnet så mange smakstester og som butikkene nekter dem å kjøpe hos seg, sier Andreassen til Aftenposten.Han sier at Hval nå rir på en stemningsbølge, men spår store markedsmuligheter for Sandefjord-bedriften etter programmet. han ser ikke bort fra at de store butikk-kjedene kan komme til å merke lavere salg i sine butikker fordi publikum i større grad vil gå etter Hval-sjokoladen, som bl.a. selges Nille, Europris og Plantasjen-butikkene landet rundt.

— Redusert omsetning er et språk disse kjedene forstår, og da blir det straks mer interessant å se på muligheten for å få Hval-sjokoladen tilbake i butikkhyllene igjen. Det vil bli en utfordring for fabrikken, mener Andreassen.

Har tatt opprørerens rolle

Årsaken er at Hval nå har tatt rollen som opprører mot kjedene.

— Hval har fått rollen som den lille opprøreren som protesterte mot markedsmakten til de store kjedene og fikk betale for det. Da er det ikke helt enkelt for fabrikken hvis det nå skulle vise seg at kjedene vil ha ham inn i sortimentet. De har protestert mot et system der den levrandøren med mest kapital bak seg vinner plassen i hyllene. Å få kjedene som kunder igjen vil kunne virke som om de da godtar dette systemet likevel, sier Andreassen.

Salgsskredet kom raskt etter Brennpunkt-programmet, og bestillingene rant inn fra hele landet. Utenfor fabrikkens butikkutsalg var det køer onsdag morgen. Utpå dagen var aktviteten så stor at fabrikken fikk i gang en lenge planlagt nettportal hvor folk kan bestille sjokoladen, som Forsberg sier har vunnet flere tester for sin kvalitet.

Det koker på sosiale medier

Fabrikken åpnet nettbutikk klokken 15 onsdag.

— Den første timen nettsalget var åpent, solgte fabrikken 100 esker som skulle sendes i posten. I dag tidlig hadde fabrikken fått inn 700 ordrer. I butikken gikk salget strykende hele dagen, forteller Forsberg.

Det har også kokt i sosiale medier det siste døgnet etter NRK-programmet, og mange har gitt sin støtte til Hval og oppfordret sine mange tusen fans i sosiale kanaler å kjøpe Hval-sjokolade. Andre har vist sin støtte på Facebook og Twitter ved å skrive «Je Suis Hval Sjokolade».

Forsberg forteller at fabrikken aldri noen gang har opplevd en så stor oppmerksomhet som det fabrikken får nå.

— Det nye er at de sosiale mediene er blitt veldig sterke, og et budskap formidles veldig raskt. Dessuten har vi jo nettportalen der folk kan bestille. Den stenger jo ikke kl. 16. Den er åpen døgnet rundt, sier Forsberg.