Tidligere denne uken kunngjorde SAS konsernsjef Richard Gustavsson at selskapet nok en gang skal tilby gratis kaffe og te til alle passasjerer på økonomiklasse på ruter i Europa.

Nytt og spennende tiltak? Ikke helt. Konkurrentene har hatt dette på menyen i flere år.

— Hos Lufthansa, Austrian og SWISS er det alltid inkludert servering av drikke, kaldt og varmt, inkl øl/vin, og som regel en snack eller et måltid. Hva som serveres i tillegg til drikkevarierer i forhold til flytiden. Eksempelvis er det til Frankfurt en sandwich, en yoghurt eller en kake avhengig av tid på døgnet, sier Terje Grue, norgessjef for Lufthansa.

Gratis gin tonic

For blant annet KLM og British Airways er tilfellet det samme. Nøyaktig hva som serveres om bord varierer med rutetilbudet, men at passasjerer både foran og bak forhenget skal få mat og drikke er det ingen tvil om.

British Airways, som eksempelvis konkurrerer med SAS på direkteruten Oslo-London Heathrow, tilbyr morgenmat frem til klokken 11, og en snack senere på dagen. Når det gjelder drikke, finnes både kaffe, te, mineralvann, vin, øl og diverse alkohol i serveringstrallen.

— Det er således god basis for en Gin Tonic, eller kanskje Bloody Mary, sier Peter Rasmussen, sjef for British Airways i Nord-Europa.

- Når så mange av deres konkurrenter tilbyr passasjerene på økonomiklasse både gratis mat og drikke, hva skyldes det at SAS kun kan by på kaffe og te?

— Vi tilbyr lavere priser i economyklassen. Vi er definitivt blant de lavest priset i klassen. Å betale for kaffe har vært til irritasjon for kunder som er vant til å få dette gratis på innenriks. Kaffe er et produkt «alle» nordmenn vil ha. Dette er en harmonisering av produktet vårt på innenriks og utenriks, sier informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS.

SAS har i flere år servert alle passasjerer på innenriks både kaffe og te gratis - uavhengig av billettype.

— Dette er en del av vår strategi hvor vi skal ha et harmonisert produkt på inn- og utland. Vi har kunne tilby dette på innenriksflyvninger i mange år, og nå får man også oppleve det på economy utland, sier Johansen.

— Urettferdig

KLM, Air France, British Airways og Lufthansa flyr vinge mot vinge med SAS på flere direkteruter fra Norge.

Og mens mat- og drikketilbudet hos SAS' europeiske konkurrenter er gratis, må du hos SAS betale ekstra dersom du ønsker mer enn kaffe eller te.

Norwegian, som nylig kjøpte en helt ny flåte med fly, holder en annen profil. For å presse prisene ned, tar selskapet ekstra betalt for alle tilleggstjenester. Dette inkluderer for eksempel bagasje, mat, drikke eller seteplassering.

— Vi tror ikke at en gratis kopp kaffe eller te er avgjørende for valg av flyselskap. Vi er opptatt av at du som reisende kun skal betale for de tjenestene du selv ønsker å benytte deg av, slik at flybilletten blir så billig som mulig. Vi mener det er urettferdig at du skal betale for sidemannen sin kaffe eller innsjekket bagasje, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

I skvis

Norwegian flyr også i strupen på SAS på flere direkteruter i Europa.

SAS har på sett og vis falt litt mellom to stoler mener reiselivsdirektør:

— SAS konkurrerer på to fronter: med lavprisselskaper som Norwegian, og mot fullserviceselskaper, som har valgt å opprettholde høyt servicenivå, forteller Rolf Forsdahl, direktør for reise i Virke.

— SAS har kommet litt i skvis mellom de to kundegrupper. De ser muligens på forretningsreisemarkedet som et viktigere segment enn lavprisselskapene gjør. Forretningsreisende vil ha kaffe og te. Vi registrerer at konkurransen mellom flyselskapene gir slike utslag, sier Forsdahl.

Rof Forsdahl

Følg oss på Facebook,Google+ eller Twitter @aft_reise.

Samtidig skal SAS hamle opp med Norwegian:

— SAS konkurrerer hardt mot Norwegian og legger opp til lavprisfilosofi mot ferie- og fritidsreisende. Men de ser samtidig at det kan bli tungt å konkurrere på Norwegians premisser. Markedet er ikke så prisfølsomt, og mange vil gjerne ha den komforten i en ekstra kaffekopp, sier Forsdahl.

  • SAS har kommet litt i skvis mellom de to kundegrupper.