Er du positiv til Instagrams endring? Svar i poll nederst i saken!

Hva snakker vi om? Personalisering ved hjelp av algoritme.

Altså at du får se de bildene du trolig har mest lyst til å se fremfor ting som ikke interesserer deg. Ikke som nå der innholdet presenteres i helt kronologisk rekkefølge.

Nyheten ble sluppet i en blogg på tirsdag og reaksjonene lot ikke vente på seg.

Straks dukket hashtaggen #RIPInstagram opp og det trengs ikke så mye fantasi for å finne ut hva brukerne av denne hashtaggen mener om endringene.

Men kritikken har ikke vært like voldsom som da Twitter i forrige måned begynte å vise eldre, populære tweets i brukernes nyhetsstrøm.

— Går glipp av 70 prosent

En av Instagrams grunnleggere, Kevin Systrom, forklarer endringen slik:

— I snitt går brukerne glipp av rundt 70 prosent av bildene i Instagram-strømmen sin. Det vi tester nå handler om er at de 30 prosentene du ser skal være de beste 30 prosentene.

Denne utviklingen mot algoritmestyring er helt naturlig, skal man tro bransjeekspert, Brian Blau i analysefirmaet Gartner. Instagram vokser og blir stadig mer populær, men møter konkurranse fra for eksempel Snapchat og må endre seg for å holde på brukerne.

Hvis en algoritme kan gi deg mye mer engasjerende innhold oftere, så blir du værende lenger, sier han til New York Times.

Da Facebook så tidlig som i 2009 gikk bort fra å vise innhold kronologisk, kom det umiddelbart sterke reaksjoner.

Lover myk overgang

Instagram lover at overgangen skal bli myk. I første omgang skal det bare testes mot en liten prosentandel av brukerne før de avgjør om endringene skal ut til alle.

Instagram tror også at enderingene ikke blir like tydelige som hos f.eks. Facebook og Twitter.

Det er fordi Instagram hovedsakelig er bilder og ikke tekst.

Fått med deg disse sakene?

Interessert i å få med deg teknologinyheter på twitter? Sjekk ut @riksdigital her