«Mom, I’m fine!» Mamma, jeg har det bra!

Jonathan Kubben Quiñonez (27) fra Mexico (bosatt i Brussel) har en mor som lett bekymrer seg.

Da han la ut på en jorden-rundt-reise tidligere i år fant han ut at han måtte gjøre det han kunne for å berolige moren sin hjemme.

Morsomme og litt skumle bilder

Det resulterte i et skilt med «Mom, I’m fine» på. Jonathan holder det oppe i all verdens situasjoner – fra morsomme til litt mer skremmende. Og deler bildene av seg med skiltet på Instagram-kontoen sin.

Men som han innrømmer:

— Min mor, som alle mødre, klager likevel fordi hun aldri kan få nok beskjeder – selv om jeg opprettet denne Instagram-kontoen til henne, sa Jonathan Kubben Quiñonez da vi kontaktet ham.

Han har delt en rekke bilder som omtales som hysterisk morsomme, lekne og søte (noen også skumle) i aviser som Huffington Post, Daily Mail, Metro, Cosmopolitan, ABC News, i australske, tyske, spanske og flere søramerikanske medier for å nevne noen.

Han har også fått både radio— og TV-omtale for sitt Instagram-stunt.

På kort til har Quiñonez fått over 140.000 følgere, det til tross for at han kun har delt litt over 30 bilder. Selv følger han bare én. Og nei, det er ikke moren.

Her er vårt eget reisepanels tips:

SKUMMELT: Det gikk fint, men Jonathan tok beina fatt etter et litt nært møte med en krokodille i Cancún i Mexico. Foto: momimfine/Instagram
PÅ KAMP: Jonathans Instagram-konto har tatt av verden rundt. Den colombianske skuespilleren og TV-kjendisen Melissa Martinez hjalp til med å forsikre Jonathans mor om at alt er vel under en fotballkamp i Medellin. Foto: momimfine/Instagram

Byr på seg selv = god sosial kommunikasjonStadig ser vi eksempler på bilder, blogginnlegg og artikler som får mye oppmerksomhet i sosiale medier.

— Hva er det som treffer oss med Jonathans Instagram-konto?

— Jonathaner et godt eksempel på en konto som har bilder somtilfredsstiller mange kriterier for et godt Instagram-bilde. Å by på seg selv er ofte hva god personlig kommunikasjon i sosiale medier handler om. Å være personlig gir kommunikasjonen ofte en tilleggsdimensjon som gjør kontoen mer interessant å følge fordi vi føler viblir litt kjent med personen gjennom det vi ser og leser i kommentarer. Det oppleves ofte mer appellerende enn om man har en mer upersonlig form, sier høyskolelektor og ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude, ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI.

HOLDER KONTAKTEN: Sosiale medier har gitt oss «nye» muligheter til å holde kontakt og dele opplevelser med andre på måter vi før ikke har hatt. Det er til stor glede for veldig mange mennesker og representerer en delekultur og en måte å holde kontakt på som vi bare har sett starten av, mener ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude, ved BI. Foto: Privat

Staude tror det er Jonathans evne til å skape en reaksjon som er en del av suksessen i sosiale medier på svært kort tid.— For at det skal skje, må følelser settes i sving. Klarer du i tillegg å aktivisere følgerne dine i toveiskommunikasjon øker ofte engasjementet på bildene, noe Jonathans konto er et godt eksempel på. Å spille på humor er også vesentlig, noe han også har som helt grunnleggende på sin konto, ved at han henvender seg til mammaen sin med bildene han deler ut. Det er morsomt!

- Hva er det som rører oss i sosiale medier?

— På generelt grunnlag vet vi at bilder, lyd eller tekst som vi kjenner oss igjen i, somhar nytteverdi eller berører oss følelsesmessiger kjennetegn på innholdsom ofte skaper reaksjoner hos følgere i sosiale medier– gjennom likes, hjerter, kommentarer og delinger. Det samme gjelder bilder som sier noe om hvem vi er og hva vi engasjerer oss i og som gjerne ofte inspirerer og/ellerprovoserer oss. Men også saker som er kontroversielle utløser ofte reaksjoner, sier høyskolelektoren.

Lyst på en litt annerledes utfordring?

Men denne kan du faktisk klare:

Denne dansken har tatt utfordringen til nye høyder:

Hun sier det finnes lite dokumentasjon på atdet som ofte omtales som trender i sosiale medier faktisk er det. Men en «hit» i sosiale medier er ofte noe som representerer en motsats til den tradisjonelle glansingen –der vi fremstiller oss selv og livene våre helt perfekt og får mye oppmerksomhet, mener Staude.

— Fra tid til annen ser vi tendenser til at noe profiler i sosiale mediertreffer spikeren på hodet med godt og oftekult innholdsom mange liker.Ofte er det kontoene som er annerledes enn alt annet – somrepresenterer det unike, gjerne med innhold som overrasker og skiller seg ut i mengden av bilder som dukker opp i nyhetsfeeden – som blirpopulære.

Ikke bli stemplet som en reiseamatør:

Eventyrlysten på tur

Da vi tok kontakt med Jonathan Kubben Quiñonez tidligere i sommer befant han seg i Bolivia, der han har kjørt, og overlevd, den berømte Dødsveien. En av de aller verste veiene i verden. Den er bratt. Livsfarlig. Ikke for pyser med andre ord.

Ellers er kontoen hans fylt av morsomme og eventyrlystne påfunn fra reisen – se dem på instagram.com/momimfine.

Selv håper han at han fortsatt kan reise verden rundt, få folk til å le og gi beskjeden til moren sin samtidig.

(Bildene er publisert med tilltatelse av Jonathan Kubben Quiñonez ).

Reiselysten? Bli inspirert av disse reisekåringer: