Siste frist for å sette på de nye blå oblatene med årstallet 2011 på bilskiltet, var 14. august. I sommer ble det sendt ut cirka 2,5 millioner oblater til norske kjøretøyeiere.

— I og med at det var forsinkelser i utsendelsene av oblatene har vi vært litt ydmyke med tanke på oppfølgingen. Men nå forutsetter vi at alle har klistret oblatet på skiltet sitt, sier Heidi Øvre, leder for kjøreregistreringskontoret ved Vegdirektoratet.

Gikk tom for oblat

Tidligere i sommer måtte Statens vegvesen gå ut og berolige bileiere som ikke hadde fått oblatet sitt. Produsenten gikk tom for klistremerker, og det var 30 000 som fikk oblatene litt senere enn vanlig.

På landsbasis er det nesten 125 000 som kjører rundt uten oblat. Den vanligste årsaken er at folk ikke har gjennomført periodisk kontroll, eller EU-kontroll som det ofte blir kalt.

Les også: Piggdekk redder liv

Dette gjelder cirka 77 000 bilførere, mens forsikring er det om lag 66 000 som ikke har fått i orden. 37 000 har ikke betalt årsavgiften.

Det er tre kriterier som gjelder for å få et oblat tilsendt:

*Bilen må være forsiket

*Godkjent EU-kontroll

*Betalt årsavgift

Ingen bønn

Høsten er høysesong for oblatkontroll siden det blir enkelt å se hvem som kjører med riktig oblat eller ikke.

Tollvesen, politi og Statens vegvesen vil være ekstra nøye med å speide etter klistremerkene.

Håvard Stjern i trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen region midt forteller at de fleste har papirer og oblat i orden, men at det alltid er noen unntak.

Les også: Kan ikke reglene for rundkjøring

  • Hvert år er det noen som kommer i samme uføre, og det skyldes gjerne at de har glemt periodisk kontroll eller forsikring.

De har sjelden gode unnskyldninger. Noen prøver seg med at oblatet ligger hjemme, og det er ikke et argument vi godtar. Har fristen gått ut, så blir kjøretøyet avskiltet, sier han.

For å få skiltene tilbake må bileier ordne opp i årsaken til at oblatet ikke ble sendt i utgangspunktet, og så må man betale 1200 kroner i påskiltingsgebyr.

Bileiers ansvar året rundt

Men skulle du ha alle papirer i orden, men likevel ikke fått et oblat, så er det fortsatt håp selv om du blir stoppet.

Kontrolløren vil alltid sjekke opp mot alle register, og hvis alt er greit, så får man en kontrollseddel med kort frist.

Myndighetene intensiverer ikke kontrollvirksomheten når det gjelder oblat, og Vegdirektoratet understreker at bileiere må ta ansvar for å ha kjøretøyet i orden til enhver tid, og ikke bare rundt oblatperioden.

  • Selv om du har fått kontrollmerket på skiltene, så vil det likevel bli sjekket at alt i er i orden. Det kan ha skjedd ting i mellomtiden fra du fikk utsendt oblatet til du blir stoppet i en kontroll, sier Øvre i Vegdirektoratet.