— Jeg må kjøre mer bil, det er det jeg trenger, sier Andreas Bakkerud.

23-åringen fra Åsane har valgt en av de dyreste sportene å drive på med som finnes. For neste gang du er fristet til å klage på bensinprisen eller slakte bilverkstedet fordi de skriver timer med gaffel, kan du tenke på at det koster Bakkerud & co. hele 15.000 kroner pr. kilometer han kjører med sin supercar, som er navnet på typen bil som han bruker.

I rallycross er det lov å være borti motstanderen. Det gjør ofte at bilen ryker. Dette bildet ble tatt da VM-runden i Tyskland i september røk for Bakkerud. Foto: Jørgen Steinli, NTB scanpix.

— Det er en helt utrolig bil med flere hundre hestekrefter som akselererer fra 0–100 på 1,9 sekunder. Drivverk, motor, dekk, felger, bensin, turbo. Alt er av helt råeste slag, forteller Bakkerud.

Glider og festesmurning

Laget han kjører for, OlsbergsMSE, har 20 mann i arbeid for å drive de to bilene som deltar i VM i rallycross. Bakkerud kjører den ene bilen, mens latviske Reinis Nitiss kjører den andre. Sammen vant de lagmesterskapet i fjorårets verdensmesterskap i rallycross. Bakkerud ble nummer fem individuelt, mens Petter Solberg, som kjører for sitt eget lag, vant.

Det er langt fra slik at Bakkerud bare kan ta seg en tur på treningsbanen og øve seg i form. Han kan ikke engang starte bilen sin selv. Det trengs det en ingeniør for å gjøre.

Tord Linnerud (til v.) og Petter Solberg (til h.) er Andreas Bakkeruds norske motstandere i rallycrossirkuset. - Det å prestere handler om lidenskap og glede for det du driver på med. Har du ikke det, går det ikke bra. Men Bakkerud har både lidenskap og glede, sier Solberg om sin yngre motstander. Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix.

Faktisk har han ikke kjørt bilen sin siden desember. Mellom sesongene brukes ressursene på å utvikle bilen mest mulig. Bakkerud sammenligner det med forsesongen for langrenn.— Det er i denne perioden av året vi finner opp ny glider og festesmurning.

3 millioner av «egen lomme»

For at Bakkerud skal kunne delta i de 13 VM-rundene i rallycross, koster det i overkant av 10 millioner kroner. Til dette budsjettet må han bidra med 30 prosent, altså tre millioner kroner. I tillegg kommer en egen satsing på si for å kunne ha manager og at han selv skal kunne være profesjonell.

De tre millionene han må bidra med inn i satsingen kommer fra 75 sponsorer, nesten alle er bergensbaserte.

— Vi er så heldige at vi kan leve av motorsporten. Det var nødvendig for å ta steget oppover. Grunnen til at vi kan gjøre det, er at det er et unikt engasjement i Bergen. Mange lever ut drømmen sin gjennom ham, og legger ut betydelige summer når du ser det i forhold til omsetningen, sier Jan Tore Brustad, manageren til Andreas Bakkerud.

Et mål fremover er å legge til rette for at Bakkerud skal få muligheten til å trene enda mer i bil.

— Det å få kjøre enda mer er viktig, men det koster penger. Vi er godt forberedt nå, men det blir aldri nok bilkjøring. Rallycross er ekstremt dyrt, sier Brustad.

Brøytebil og Playstation

Mange av sponsorene er også Bakkeruds fans, og er blant dem som reiser for å se 23-åringen representere Bergen i land som Argentina, Canada, Storbritannia, Italia og Tyskland.

— Selv om jeg får æren, så er det de som gjør at jeg kan reise rundt for å kjøre i raske biler, sier Bakkerud.

For å bøte på at han får trent så lite i den bilen han faktisk konkurrerer i, benytter Bakkerud seg av alle andre muligheter. Som Playstation, Go Cart, vanlig vil og brøytebil (!).

— Når jeg kjører brøytebil om natten om vinteren, kjører jeg gjerne sakte inn mot lyskryss slik at det skal bli rødt. Da får jeg trent på start, sier Bakkerud som liker trafikklysene på Danmarks plass spesielt godt.

Årets rallycrossesong starter 24. april i Portugal. Bakkerud mener han er klar for det som møter ham, og drømmen er klar: Å bli verdensmester.

— Jeg har sett veldig mye på fjorårssesongen på video, og har analysert hva jeg kan gjøre bedre. Jeg har forberedt meg så godt jeg kan, sier Bakkerud.

Andreas Bakkerud

Rallycrossjåfør fra Åsane i Bergen.

Født 10. oktober 1991. Vant rallycross-EM (i super 1600-kategorien) i 2011 og 2012. Ble nummer fem individuelt i det som var tidenes første VM-sesong i rallycross i fjor, men vant lagkonkurransen.