ALFHEIM: I sosiale medier og markedsføringskampanjer verserer det nå en rekke bilder av barske TIL-spillere og -trenere – klare til strid i eliteserien.
Nordlys Lab, fotograf Marius Fiskum og TIL står bak de røffe bildene av «Gutan».
– Bakgrunnen for bildene er en del av en tung markedskampanje vi kjører for TIL, i håp om å snu den negative tilskuertrenden vi så på Alfheim i fjor. En kritisk suksessfaktor for å få flere folk på tribunene er at byens befolkning har et forhold til klubbens profiler – og i sammenheng er sosiale medier en god plattform for å skape kjennskap og engasjement, sier Magnus Joki Arild i Nordlys LAB og prosjektleder for #VifyllerAlfheim-kampanjen.
Kind Bendiksen: - Jeg har kjempetrua på TIL i år
– Er jo en krig
I fjor hadde TIL et snitt på 3.615 i tilskuere på Alfheim. Bare Mjøndalen (2.608) og Bodø/Glimt (3.184) var verre.
Men kanskje får TIL nå en ny giv etter sterke 1-1 i Molde, anført av islendingen Aron Sigurdarson – som ser ut som et stjernekjøp.
– Bildene har fått veldig bra respons, og TIL er samtidig nå i en gunstig posisjon hvor man er i ferd med å få fram flere lokale og unge profiler, i tillegg til at man i løpet av overgangsvinduet har signert noen spillere med bred appell hos publikum. Derfor er vi sterk i troen på at det kan bli en artig sesong på Alfheim, sier Magnus Joki Arild.
Fotograf Marius Fiskum sier han synes spillerportretter ofte blir veldig kjedelige.– Jeg synes ikke de kommuniserer hva det som skjer på banen handler om. Det er jo en kamp, en krig. Derfor har jeg tatt bilder med et litt dramatisk lys – på fotballbanen og ikke med en hvit vegg som bakgrunn. Videre sto spillerne på en liten høyde, slik at de ser litt store ut. Man ser litt opp på dem, sier Fiskum.
– Skal gjøre vondt
I TIL er man veldig fornøyd med bildene.
– Vi håper at alle grep vi gjør bidrar til at folk har lyst å ta turen på Alfheim. Bildene ble veldig bra og gir blant annet et uttrykk om at dette er barske gutter som det skal gjøre vondt å bryne seg på. Slik skal også motstanderne få føle det når det kommer på Alfheim i år, sier mediesjef Nils-Jarle Sætre.
– Hvor mange tilskuere er ventet på Alfheim mot Start fredag?
– Vi er glade for alle som kommer. Vi håper at flest mulig tar turen for å støtte laget og er med på å skape en veldig god ramme rundt kampen. Gode opplevelser skaper vi sammen, svarer Sætre.