Det britiske motorsportmagasinet Autosport meldte allerede tirsdag at styret i Volkswagen skulle ha besluttet å trekke bilgiganten ut av rally-VM. Onsdag kom bekreftelsen fra konsernet selv.

Beslutningen om å legge ned VM-satsingen begrunnes med den omstillingen selskapet er på vei inn i.

— Volkswagen-merkevaren står overfor enorme utfordringer, sa utviklingsdirektør Frank Welsch foran rundt 200 ansatte i Volkswagen Motorsports hovedkvarter i Hannover onsdag.

Mikkelsen uten team

Han pekte videre på at satsingen på elektriske biler vil gjøre det nødvendig å «fokusere all innsats på viktig fremtidig teknologi».

Andreas Mikkelsen har representert Volkswagen de siste sesongene, og har et godt 2016 bak seg. Foran sesongavslutningen i Australia kjemper han om sølvet i VM. Nå er rallyførerens framtid høyst uviss.

Franske Sebastien Ogier, som har dominert rally-VM de siste sesongene, representerer også Volkswagen.

I forrige uke ble det kjent at den tyske bilfabrikantens datterselskap Audi avslutter deler av sin satsing på motorsport. Det betyr blant annet at bilmerket ikke vil være involvert i 24-timersløpet på Le Mans.

Volkswagen har satset tøft på rally-VM de fire siste sesongene. Samtlige sesonger har endte med VM-tittel både individuelt og i fabrikksmesterskapet.

Utslipsskandale

Volkswagen har det siste året tapt store summer på den mye omtalte utslippsskandalen. I september i fjor slo det amerikanske miljødirektoratet EPA fast at Volkswagen hadde installert en programvare i sine dieselbiler som ga reduserte utslipp når kjøretøyene ble testet.

Volkswagen vedgikk i ettertid at 11 millioner biler har denne programvaren. Avsløringene kostet konsernsjef Martin Winterkorn jobben, og han etterforskes fortsatt for bedrageri.

Miljømyndighetene i USA har varslet en bot på opptil 150 milliarder kroner for jukset, mer enn Volkswagens samlede driftsoverskudd i 2015. Sør-Korea ila i november i fjor selskapet en bot på 106 millioner norske kroner.

Volkswagen er saksøkt for milliarder av kroner i USA og flere andre land. (©NTB)