Det viser en studie gjennomført av forskningsorganisasjonen International Council of Clean Transportation (ICCT). Her går det frem at nye biler i Europa gjennomsnittlig bruker 25 prosent mer drivstoff enn det bilprodusentene har oppgitt.

Tendensen er også stigende, ettersom det samme avviket var rundt ti prosent da en tilsvarende undersøkelse ble gjennomført for ti år siden.

— Alle datakildene bekrefter at luken mellom hva produsentene oppgir av forbruk og det kundene faktisk opplever øker med årene, sier Peter Mock, direktør for ICCT i Europa, til Der Spiegel.

"Snill" test

Disse tallene er et resultat av forbruket for over 500 000 biler flere europeiske land. Målingene er gjennomført av leasingfirmaer, forbrukerorganisasjoner og bilklubber, men mange av tallene er også oppgitt av bileiere selv.

Hovedproblemet for den økende forskjellen mellom oppgitt og virkelig forbruk kommer ifølge ICCT av forbrukstesten som EU krever brukt for nye biler.

Her er det tillatt å gjennomføre testen under laboratorieforhold, og normen gir produsentene mange muligheter til å få frem så gode forbrukstall som mulig. For eksempel kan testen gjennomføres med spesielle dekk med liten friksjon eller med gjenteipede panelspalter på karosseriet.

ICCT mener også at start/stopp-systemer blir tillagt for stor vekt ved normtestene, ettersom bilen skal stå stille omtrent 25 prosent av tiden testen varer. Heller ikke strømforbruk for klimaanlegg eller stereo blir det tatt hensyn til.

Ny test på trappene

Problemet kan være i ferd med å løses allerede i 2017, da EU-parlamentet planlegger en ny test som skal gjelde på verdensbasis, kalt Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures (WLTP). Denne normen er betydelig strengere enn dagens, og skal gi virkelighetsnære tall for forbruk.

Bilindustrien synes ikke det haster å innføre en ny norm. En talsmann for den tyske industriorganisasjonen VDA påpeker overfor Der Spiegel: - Dagens testsyklus er den eneste som kan gi en sammenligning mellom produsentene. Ingen annen test er sertifisert og kan gi likeverdige betingelser.

Synes du bilen din bruker mer drivstoff enn du trodde? Del dine erfaringer i kommentarfeltet under.

Denne saken er levert av auto motor og sport.