Størrelsen teller. Det er essensen i en undersøkelse utført av amerikanske Insurance Institute for Highway Safety. IIHS beskriver seg selv som en uavhengig forsknings— og opplysningsinstitusjon som er helfinansiert av forsikringsselskaper i USA.

De store bilene beskytter best, mens risikoen for å dø er størst i en liten bil.

Dette fremstår trolig for mange som ren logikk. Det interessante er hvor stor forskjellen faktisk er.

Ni biler uten dødsulykker

I ni bilmodeller var det ingen døde sjåfører per én million registrerte bilår (ett registrert bilår er én bil registrert i ett år) i perioden 2009 til 2012. Bilene som er med i undersøkelsen, er av modellår 2011 samt modeller som i all hovedsak var uendret fra modellår 2008 til 2011. Kun omkomne sjåfører er registrert, ikke passasjerer.

Alle bilene uten omkomne sjåfører var mellomstore til store biler. Blant modellene som er mer eller mindre utbredt i Norge, er Audi A4, Lexus RX, Mercedes GL, Subaru Legacy og Volvo XC90. Også Kia Sorento, som er i salg i Norge, er på null-lista.

TRYGG: Subaru Legacy og Audi A4 er to «vanlige» biler som begge har null omkomne sjåfører i IIHS-statistikken. De fleste andre av de tryggeste modellene er større og høyere biler. Foto: Egil Nordlien HM Foto

SUV-er «friskmeldt»

IIHS nevner SUV-er spesielt. For noen år siden var dødsrisikoen i SUV-er høy i USA. Den gang var elektroniske kjøreassistenter som antiskrens lite utbredt, og de tunge og høye bilene veltet og rullet uforholdsmessig ofte.

Statistikken viser at moderne SUV-er nå er blant de aller tryggeste bilene. To av tre modeller på lista over biler uten omkomne sjåfører, er SUV-er.

Kias triste tall

Tre modeller har over 100 omkomne sjåfører. I alt har 19 modeller 49 omkomne sjåfører eller mer per én million registrerte bilår.

Nesten alle disse bilene er det som i amerikansk sammenheng kalles «mini» og «small», noe som i europeisk målestokk svarer til hhv. småbiler og kompaktbiler.

FRISKMELDT: For noen år siden var dødsrisikoen høy for SUV-sjåfører. Nå er SUV-ene blant det tryggeste bilene. Mercedes GL (til høyre; bildet viser en 2013-modell) er en av bilene med null omkomne i undersøkelsen. Foto: Egil Nordlien © Handeland, Petter

Flest sjåførdødsfall har Kia Rio, med 149 omkomne.

Flere modellnavn på lista med høye dødstall er utbredt også i Norge. Her er det snakk om amerikanske utgaver av biler som Honda Civic, Ford Focus og Mazda 6. Det kan være betydelige forskjeller på amerikanske og europeiske modeller med samme navn.

I Europa foretar EuroNCAP nøytrale kollisjonstester. EuroNCAP har til sammenligning gitt fem av fem stjerner til Ford Focus, Honda Civic og Mazda 6 i de ferskeste kollisjonstestene. Kia Rio fikk fem stjerner da den ble testet i 2011, og fire stjerner i en test i 2005. EuroNCAPs stjernevurdering gjelder for biler i én og samme klasse. Det settes ikke samme krav til en liten og en stor bil.

TENÅRINGER: IIHS sier ikke noe om mulige årsaker til at Kia Rio kommer negativt ut i undersøkelsen, men mye tyder på at den er en populær ungdomsbil i USA. I 2012 ble den nominert blant «Six Best New Cars for your Teenager» av bilnettstedet Vroomgirls.com. Foto: Newspressusa

Det statistikken ikke sier

IIHS’ statistikk slår fast at stor bil er bedre enn liten når det gjelder risikoen for å omkomme som sjåfør, men det er en rekke faktorer den ikke går detaljert inn på. Den sier for eksempel ikke noe om hvor utbredt ulike typer sikkerhetsutstyr er for de forskjellige bilklassene og modellene.

Undersøkelsen omfatter heller ikke kjørelengde, og den går ikke inn på hvem som er de typiske sjåførene for ulike biltyper. Andre undersøkelser har beskrevet at for eksempel at unge menn med ferskt førerkort oftere havner i bilulykker enn mer erfarne sjåfører.

Hele rapporten finner du her. Nederst på siden finner du detaljert statistikk for ulike bilklasser og bilmodeller.

Les også:

Best på beskyttelse for barna

Så sterk at testmaskinen gikk i stykker

19 knallgode bruktkjøp

Artikkelen erskrevet av klikk.no