Skulle du betalt registreringsavgift på Tesla Model S 85 Performance tilsvarende avgiften på biler med forbrenningsmotor, ville den kostet nesten det dobbelte, skal vi tro regnestykket til Grønn Bil (gronnbil.no).

En Tesla Model S Performance koster i dag fra 607.800 kroner. Ifølge Grønn Bil ville den hatt en startpris på 1.192.914 kroner uten avgiftsfritaket.

Med 2011-avgiftssats ville den kostet svimlende 1.431.421 kroner.

Ikke subsidiering

Grønn Bil gjør det helt klart at Model S, og de andre elbilene på markedet, ikke subsidieres av staten, men at de har et avgiftsfritak som gjør at de kommer veldig godt ut prismessig.

Subsidiering innebærer at man får noe, mens avgiftsfritak innebærer at man slipper å betale noe, heter det i artikkelen.

Pris med avgift

Tesla Model S 60 kWhTesla Model S 85 kWhTesla Model S Performance
Grunnpris eks. avgifter461000523000607800
Hypotetisk engangsavgift284564361964430764
Vrakpant240024002400
Merverdiavgift115250130750151950
Sum avgifter402214495114585114
Sum bil86321410181141192914

Kilde: Grønn Bil — gronnbil.no

Fortsatt «billig»

Prisen er likevel ikke avskrekkende. Model S Performance har ytelser på superbilnivå. Skal du ha tilsvarende i en bil med forbrenningsmotor, koster også den skjorta – og litt til.

En Lexus GS 450h F Sport er en rask bil, men på langt nær like rask. Den koster fra 929 900 kroner.

Porsche Panamera S. Med sine 420 hestekrefter gjør den 0–100 km/t på omtrent samme tid som Model S Performance. Startprisen er 1 536 900 kroner.

Luksuskupeen Mercedes CLS 500 4Matic har 408 hestekrefter og koster fra 1 415 900 kroner. BMW 650i er enda noen titusener dyrere, mens Audi S7 Sportback Quattro starter på drøyt 1,3 millioner kroner.

Les også:

Hybrid-giganten skal greie 0,64 liter på mila

Slik hever du bruktbilkjøpet

Du vil ikke tro hvilket bilmerke dette er

Artikkelen er skrevet av og publisert på Klikk.no.