Innerst inne i en grå gang på Det humanistiske fakultet ved Universitet i Bergen, henger det en dame med påtegnet «hitlerbart» på en brun dør. Over plakaten står det «Kristian A. Bjørkelo, ein grunn slovensk nudist», med hvite små bokstaver under en glassplate.

— Døren min blir konstant utsatt for hærverk. Jeg er verken grunn eller slovensk, men nudist-stempelet kan jeg leve med, sier universitetslektor Kristian Andreas Bjørkelo til bt.noog smiler i det lange skjegget.

Farge i tilværelsen

Han åpner døren inn til det lille kontoret. Sollyset fra vinduet treffer en vissen plante og en Vladimir Putin-kopp på skrivebordet. Den ene veggen er full av litteratur om satanisme og nazisme. Den andre er dekorert av rosa og røde Hello Kitty-effekter.

BARNEPLATE: Denne barneplaten fra Argentina fikk Bjørkelo fra en fascistisk plateprodusent fra Portugal Foto: Margit Bratlie Selsjord

— Gjennom hele studietiden var jeg svartkledd og grim, så fant jeg plutselig ut at jeg trengte litt farge i tilværelsen min. Og hvem er vel mer fargerik enn Hello Kitty? spør han.I hyllene over skrivepulten står det alt fra Hello Kitty-snop, puter, kofferter, energidrikk og pennal til lommebøker, og en Hello Kitty-barneplate fra Argentina.

— Den fikk jeg av en fascistisk plateprodusent fra Portugal. Han sendte den i posten til meg, fordi han syntes jeg skulle ha den. Fin fyr.

Bjørkelo har ikke oversikt over hvor mange Hello Kitty-effekter han faktisk har. Men policyen er at han ikke skal kjøpe noen selv. Alt han eier, har han fått fra venner, kolleger, studenter og helt ukjente.

— Det hadde ikke tatt seg bra ut dersom en gammel mann som meg skulle gå i butikken og kjøpe slik produkter, sier han alvorlig.

Hello Kitty-vaffeljern

Hello Kitty er en fiktiv karakter som er produsert av det japanske selskapet Sanrio. Hun er designet av Yuko Shimizu og ble introdusert i Japan i 1974. — Hennes egentlige navn er Kitty White, og hun fyller faktisk 40 år i år. Awesome. Happy birthday to you, Hello Kitty, sier universitetslektoren og viser djevelens tegn med begge hendene.

40-årsdagen hennes skal feires på verden første offisielle Hello Kitty-konferanse i Los Angeles i begynnelsen av november. Men der kommer ikke Bjørkelo til å være til stede.

— Nei, jeg tror ikke jeg hadde passet inn med de litt mer fanatiske fansene. Dessuten feirer jeg jo henne hver eneste dag.

Han setter seg ned foran datamaskinen og leter etter flere Hello Kitty-effekter på nettet. Han stopper opp med en dame som poserer med et rosa automatvåpen.

MANGE TING: Kristian Andreas Bjørkelo får Hello Kitty-ting fra inn- og utland. - Jeg setter veldig stor pris på alt jeg får, sier han. FOTO: MARGIT BRATLIE SELSJORD Foto: Margit Bratlie Selsjord

— Tenk å få et slikt et til 40-års dagen min. Det ville vært awesome, sier han og ler høyt. Du finner henne på de utroligste ting.Men det som står aller høyet på ønskelisten hans, er et Hello Kitty-vaffeljern.

— Jeg bare elsker vafler, og det ville vært en drøm å steke dem i et rosa Hello Kitty-vaffeljern.

Har ingen munn

Den 36 år gamle universitetslektoren reiser seg fra stolen og tar ned en rød, rosa og hvit pute.

— Denne er favoritten min. Jeg fikk den av datteren til en kompis av meg. Kjenn så myk og deilig den er. Den er god å ha når du trenger en lur på kontoret.

— Men hva er det du egentlig liker med Hello Kitty?

— Hun er et symbol på den vestlige sivilisasjonens forfall. Vi er sykt opptatt av ting uten innhold, og Hello Kitty kan du feste på alt fra godteri til sexleketøy. Det er en form for nihilisme. Hun er også designet uten munn, slik at vi kan tillegge henne følelser, sier han og legger til:

— Det er mange som tror jeg er litt gal. Men jeg kan jo ikke bare gå rundt å være en hard akademiker hele dagen. Hun myker meg opp, sier han før går inn igjen til Hello Kitty og lukker døren.

Les også:

Hos Andrea og Achim er det jul hele året

Verdens mest populære katteikon fyller 40 år

Trine lot sønenne gå løs på bilen med 12 flasker rosa lakk

Hello Kitty (fullt navn Kitty White)

  • Er en fiktiv karakter produsert av det japanske selskapet Sanrio, designet av Yuko Shimizu.

  • Ble introdusert i Japan i 1974 og registrert i USA i 1976. * Er nå et verdenskjent varemerke, som ifølge Sanrio har bursdag 1. november.

  • Feirer 40 års dagen sin på verden første offisielle Hello Kitty konferanse i Los Angeles 30. oktober til 2. november.

  • Opprinnelig rettet mot unge jenter, men inkludere voksne forbrukere. Hun blir funnet på alt fra skolemateriell til motetilbehør og forbrukerprodukter.

  • Hello Kitty sitt motto: Du kan aldri ha for mange venner