De mange ladbare hybridene som er solgt i Norge det siste året, har skapt debatt.

Mange mener de ikke er spesielt miljøvennlige, og er skeptiske til om eierne faktisk bidrar til mindre utslipp enn dem som har motorer som går på bensin eller diesel.

Skal de være det, må eierne lade og bruke den elektriske enheten.

— Det vi ønsket var å få frem var faktabasert kunnskap. Det har vært begrenset kunnskap rundt bruken av disse bilene så langt, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef i Audi.

Harald A. Møller, Norges største bilimportør, med Audi, Skoda og Volkswagen i porteføljen, har nylig gjennomført en undersøkelse blant sine hybridkunder om blant annet bruksmønsteret.

Lover helelektrisk Mini:

Fyller én gang i måneden

— «De blir ikke ladet» fikk vi stadig beskjed om. Det stemte ikke med det vi trodde og hørte fra kundene, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen.

TNS-Gallup spurte eiere av aktuelle modeller fra VW og Audi, som i hovedsak er Volkswagens GTE-biler og Audis e-tron-modeller. Antallet respondenter var 1365.

MÅ LADES: For at en bil som Audi e-tron skal bli svært drivstoffgjerrig, må den også kjøres elektrisk, ellers blir bare batteri og elmotor ekstra vekt som gir høyere forbruk. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Undersøkelsen viser at 70 prosent av dem som svarte, ladet bilen hver dag.Nær samme antall svarer at de fyller drivstoff en gang i måneden eller sjeldnere. Svanes anslår at bilister med konvensjonell drivlinje fyller tre til fire ganger i måneden.

Tre prosent sa at de ladet bilen mindre enn én gang i uka.

Bilkjøpere får vite altfor lite om avgiftene de må betale for bil og drivstoff i årene som kommer:

Ikke hybridens feil

FAKTA: Anita Svanes i Volkswagen sier de satt i gang undersøkelsen for å få fakta inn i debatten. Foto: Volkswagen

Det har også vært spekulert i om nedgangen i elbilsalget henger sammen med det økte salget av ladbare hybridbiler i år, etter at denne typen biler fikk en betydelig avgiftsfordel.Så langt i år har salgsøkningen for ladbare hybrider vært på 190 prosent i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, mens elbilen har gått 11 prosent tilbake etter en vekst på 43 prosent i fjor.

BRUKES: Det viser seg at så å si alle bruker ledningen, ifølge undersøkelsen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

— De ladbare hybridene er ikke årsaken. Undersøkelsen viser at det er diesel- eller bensinbilene som byttes ut, mener Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.Nær 70 prosent svarte at det var uaktuelt eller helt uaktuelt å kjøpe en elbil i stedet, noe de aller fleste begrunner med elbilens begrensede rekkevidde.

Rundt halvparten sa de først hadde sett på en bil med forbrenningsmotor som et reelt alternativ før de skaffet seg en ladbar hybrid.

Snaut fire prosent av Renaults elbiler solgt i Norge, men:

Rekkevidde

— God elektrisk rekkevidde er en forutsetning, ellers ser ikke kundene noe poeng i å kjøre elektrisk. Vi tror også at de som har en ladbar hybrid i dag, fort kan velge elbil neste gang. De venner seg til et kjøremønster og ser fordelene med en elektrisk drivlinje, som kan gjøre utslaget når elbilene nå snart kommer med betydelig større rekkevidde, sier Hekneby.

Undersøkelsen viser at de ladbare hybridene i stor grad brukes for å dekke familienes daglige transportbehov, og at åtte av ti sier de har et bevisst forhold til en økonomisk kjørestil.

Kriteriene bak kjøpet er likt det som gjelder for kjøp av en bil med tradisjonell drivlinje, hvor det viktigste er driftssikkerhet, kjørekomfort, kvalitetsfølelse og sikkerhet.

At bilen skal være miljøvennlig, er rangert på 11. plass av totalt seksten kriterier.

Interessert i temaet? Les mer om elbil og hybrid: