Direktør Lars E. Hanssen i Helsetilsynet presenterte funnene mandag. Han konstaterer at situasjonen er alvorlig. Hanssen er redd for at kommunene ikke klarer å identifisere, utrede og gi tjenester med god kvalitet. Han mener eierne bør interessere seg mer for tjenestene ved sine institusjoner.

– Det er helt nødvendig at politiske myndigheter griper fatt i dette og sender sine signaler nedover i systemet. Jeg tror ikke kommunestyrene er vant til å forholde seg til kvaliteten på tjenestene. Det er ikke nok å følge opp arbeidsforhold og økonomi. Fagligheten er for viktig til å bli overlatt til fagfolk alene. Eierne må være ansvarlige for tjenesten og lære av de feil som gjøres. Det er eier og driver som har ansvaret, understreker Hanssen.

Etter hans mening er god ledelse og styring avgjørende for å sikre god drift.

Hanssen understreker at Helsetilsynet ikke har sett på arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid og arbeidsforhold for ansatte. Han sier også at tilsynet ikke gir grunnlag for å si noe om det er forskjeller ved offentlig og privatdrevne institusjoner.

– Lang vei å gå

Helsetilsynet har undersøkt flere kommunale tjenesteområder og tiltak av stor betydning for skrøpelige eldre med store og sammensatte hjelpebehov.

– Tilsynene viser at mange kommuner har en betydelig vei å gå når det gjelder å sørge for tydelig ansvars— og oppgavefordeling, nok personell med nok kompetanse til å utføre oppgavene og nødvendige føringer for hvordan oppgavene skal gjennomføres, oppsummerer Hanssen.

Blant dem som kommer dårlig ut er hjemmeboende med demenssykdom. Det ble gjennomført tilsyn med tjenestene i 48 kommuner og det ble funnet lovbrudd i 32 av disse. Rammebetingelsene for å yte gode tjenester manglet mange steder.

– I mange kommuner er ledelsen for lite opptatt av å sikre at ansatte har tilstrekkelig kompetanse og at tjenestene er planlagt og organisert godt nok, mener Helsetilsynet.

Brudd på mange områder

Resultatet av tilsynet viser også at håndteringen av legemidler og legemiddelbehandlingen overfor eldre ikke er god nok. Kompetansen til dem som deler ut medisin er for dårlig, prosedyrene for å sikre forsvarlig utdeling er for dårlig og det sammen er samarbeidet mellom hjemmesykepleien og fastlegene.

I 14 av 21 undersøkte kommuner viste det seg at kunnskapen for eldres ernæringsbehov var for dårlig. I alle kommunene der Helsetilsynet konkluderte med avvik, var det store mangler i det daglige arbeidet med å forebygge og behandle underernæring hos eldre som mottok helse- og sosialtjenester.

Tilsynene viste eller store mangler i tilbudet om rehabilitering og mangelfull saksbehandling ved søknader om avlastning.

Helsetilsynet foretok også uanmeldte tilsyn ved sykehjem for å se om reglene for låste dører og begrenset bevegelsesfrihet for beboerne ble fulgt. 18 av 27 sykehjem brøt loven ved å låse utgangsdører og dører til fellesareal og hageareal uten at pasientenes samtykke var vurdert.