— Men dessverre er det blitt flere av disse sakene de senere årene, sier hun. Årsaken er at flygeren og kabinpersonalet slår hardere ned på flyfyll enn tidligere. I enkelte tilfeller velger kapteinen å mellomlande for å få satt bråkebøtter på bakken. I andre tilfeller får passasjeren være med til bestemmelsesstedet, men ikke på flyet hjem.

— Noen godtar der og da at de ikke får være med tilbake. Men når de oppdager at de må ut med flere tusen kroner for en ny billett, endrer de mening og starter klageprosessen. Å holde på regelen om å klage på stedet, blir litt spesielt i disse tilfellene. Krangel og enda mer uhygge for medpassasjerene blir oftest resultatet, sier Fløystad.

Passasjeren må klage skriftlig til operatøren eller flyselskapet, som får rapport fra flygeren og selskapet som vet hva som er skjedd. Men også slike saker skal behandles nøyaktig. Når saken havner i reklamasjonsnemnda, skal medlemmene vurdere alt, også om kabinpersonalet har opptrådt korrekt.

— Personlig mener jeg disse sakene burde vært unngått. I mine øyne er det toppen av frekkhet å drikke seg overstadig beruset, skape redsel og uhygge blant medpassasjerene for så å klage på problemene man selv har stelt i stand, sier Fløystad.

STAVANGER AFTENBLAD/FÆDRELANDSVENNEN