KRISTIANSAND: — Dette har vi aldri lagt skjul på, og jeg mener kampanjen i fjor var forsvarlig. Vi delte ut Zyban i to omganger, i november og nå i januar. Så alle leger har hatt god tid til å kontrollere sine pasienter Vi har tiltro til legene som foreskriver resepter, sier markedsdirektør Victor Hoff i legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline.Firmaet delte ut 50.000 Zybanpakninger til 60 kroner stykket 20. november i fjor. Fylkeslege Kristian Hagestad i Vest-Agder er kritisk til kampanjen i fjor, og mener GlaxoSmithKline skapte et utilbørlig press og det rene hysteri i befolkningen.- Jeg vil ikke advare mot å bruke Zyban generelt. Men jeg er sterkt kritisk til den kraftige markedsføringen fra legemiddelfirmaet, sier Hagestad. Han mener man en periode kunne bestille Zyban like lett som man bestiller pizza. Hagestad sier at Zyban ikke må skrives ut til pasienter uten at legen har gjennomført en skikkelig kontroll på forhånd. Pasientene må også inn til etterkontroll mens de går på pillen. Denne kontrollen ble i mange tilfeller ikke god nok, fordi mange leger følte et press på å skrive ut Zyban. På ulike bedrifter kunne man skrive seg på lister hos bedriftslegen for å få resept på røykepillen. Hos mange primærleger kunne man bare ringe inn, så fikk man resept automatisk.- Zyban har bivirkninger og er beslektet med antidepressiva. Jeg vil advare folk mot å tro på lettvinte løsninger. En medikamentisering av røyking er ikke bra. Og jeg vil advare mot pillen hvis ikke bruken følges tett av pasientens lege, sier Hagestad.Firmaet GlaxoSmithKline brukte 50 millioner kroner på kampanjen, og har ikke planer om nye kampanjer.Statens Legemiddelverk har fremdeles Zyban på sin overvåkingliste over preparater med alvorlige bivirkninger.- Når legene skrev ut 50.000 resepter på én dag, er det klart vi er bekymret for om vi vil se en økning i antall bivirkninger. Utdeling av medikamenter bør foregå i roligere former enn det som foregikk i fjor høst, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i legemiddelverket. ODD I. R. ULEBERG