OSLO: Helse— og omsorgsdepartementet sendte denne uken på høring en forskrift om at «markedsføring rettet mot barn og unge av energitette, salte og næringsfattige næringsmidler, er forbudt».

Forslaget er en kraftig innstramming av dagens lovverk som i første rekke forbyr TV-reklame rettet mot barn i beste barne-TV-tid, skriver Dagens Næringsliv.

I tillegg definerer departementet nå barn og unge som alle under 18 år, i motsetning til den tidligere 12-årsgrensen.

Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) bekrefter overfor at Happy Meal og Kinderegg er typiske eksempler som har vært diskutert i departementet under arbeidet med forskriften.

— Det skal fortsatt være lov å selge bokstavkjeks og Bamsemums, men i noen frokostblandinger med høyt sukkerinnhold er det små gaver, spesielle leketing som er rettet inn mot at foreldre skal kjøpe det til barna sine, sier Strøm-Erichsen til Dagens Næringsliv.