KRISTIANSAND: –  Det er utrolig mange fallgruver man kan havne i når man kjøper bruktbil. Noen selger bilen brukt, og noen selger den oppbrukt. Enkelte bruktbiler er rett og slett farlige å kjøre, sier regionsdirektør for Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg.

Forbrukerrådet mottar store mengder med klager fra misfornøydere bruktbilkjøpere. Nyberg har to klare råd til kjøperen.

ADVARER: Eirik Nyberg, regionsdirektør for forbrukerrådet i Agder, forteller at det er mange fallgruver når man kjøper bruktbil.

–  En skriftlig kontrakt er alfa omega, selv om du kjøper bilen fra slekt eller venner. Bruk en standarkontrakt, og hvis det oppstår trøbbel har du kontrakten å falle tilbake på. Det andre er å få en skriftlig tilstandsrapport på bilen. En ufaglært klarer ikke å se feil og mangler med det blotte øye, sier han.Det er stor forskjell på en EU-godkjenning og en tilstandsrapport. En tilstandsrapport er grundigere enn en EU-godkjenning, og derfor holder det ikke bare å få bilen EU-godkjent hvis du vil vite om den er et godt kjøp.

Tenk langsiktig

–  Vi anbefaler at forbrukeren ber om en tilstandsrapport eller en uavhengig NAF-test. Det kan spare deg for ubehagelige overraskelser i ettertid, sier forbrukerrådgiver i NAF, Andreas Handeland.

Handeland anbefaler alle som skal kjøpe bruktbil å gjøre et grundig forarbeid.

MÅLING: Tykkelsen på lakken er noe av det man måler i en tilstandsrapport av bilen. Foto: Vilde Baugst�/F�drelandsvennen

–  Planlegg kjøpet ditt i god tid, tenk langsiktig og påse at bilen har praktiske egenskaper og god nok plass. Det kan komme flere familiemedlemmer i fremtiden. Finn et knippe biler du kunne tenke deg, og sammenlign dem både når det kommer til egenskaper og pris, sier han og fortsetter:

–  Når du først har funnet bilen du vil ha, sammenlign forsikrings— og finansieringspriser. Sjekk også om du får garanti på bilen, samt vilkårene på dette og hvor lang reklamasjonstid du har.

Advarer

Eirik Nyberg i Forbrukerrådet forteller at reklamasjonsretten på bilen er ulik om du kjøper bilen hos en forhandler, eller privat.

–  Bilen koster mer når du kjøper den hos en forhandler enn om du kjøper privat. Men kjøper du hos en forhandler har du fem års reklamasjonsrett. Hos en privatperson har du bare to, opplyser Nyberg.

Han advarer mot enkelte private bilselgere som har flere bruktbiler liggende ute til salgs samtidig.

–  Vi har sett tilfeller hvor noen private selgere kjøper skrap, pynter litt på det, og selger det som om det skulle vært gull. Hvis du ser en selger som har flere biler til salgs, vær litt ekstra oppmerksom, sier Nyberg.

Han advarer også mot å betale bilen på forskudd.

–  Det må man aldri finne på. Plutselig sitter man der og har betalt masse penger og ikke fått noen bil, sier Nyberg.

Grundig

På NAFs bilteknikksenter i Kristiansand har de mye å gjøre. Det går mest i EU-godkjenninger, men de får også inn mange som vil ha tilstandsrapporter på bilen sin.

–  Både kjøper og selger er interesserte i tilstandsrapporter på bilen. Under en tilstandsrapport gjennomgår vi bilen veldig grundig. Den tar gjerne to timer, mens en EU-kontroll tar mellom 30 og 40 minutter, sier senterleder Willy Pedersen.

Han demonstrerer for Fædrelandsvennen hva som blir gjort under en tilstandsrapport av bilen.

–  Vi sjekker egentlig alle bilens funksjoner. Alt fra lakk, rust, bremsefunksjonene og elektronikk. Ingen ting blir oversett, forklarer Pedersen.