« Deathgasm »
KOMEDIE/GRØSSER
New Zealand 2015
Regi og manus: Jason Lei Howden
Skuespillere: Milo Cawthorne, James Blake, Kimberley Crossman, Sam Berkley, Daniel Cresswell, Delaney Tabron, Stephen Ure, Colin Moy, Jodie Rimmer, Nick Hoskins-Smith, Erroll Shand, Kate Elliott, Aaron McGregor, Andrew Laing, Tim Foley, Cameron Rhodes
Musikk: Dead Pirate
Aldersgrense: 15 år
Det kan se ut til at Peter Jackson omsider har fått sin åndelige etterfølger. Med "Deathgasm" har hans med-new zealander Jason Lei Howden skrevet og regissert en film som er akkurat like vulgær, voldelig og selvbevisst teit som "Bad Taste" (1987) og "Braindead" (1992), vorspiel-klassikerne Jackson begikk før han dro til Hollywood og laget alt for mange Tolkien-filmer. Howdens eget bidrag til blodsuppen er store doser metal.
Plottet er selvsagt helt idiotisk: Skolens mest upopulære nerder starter band, får tak i et mystisk sett noter, oppdager at hele nabolaget blir besatt av demoner når de fremfører dem. Den lystige lavbudsjett-apokalypsen som følger, skal omfatte alt fra "Dungeons & Dragons"-referanser til drap begått med sexleketøy. Norge er representert med Emperor og The Wretched End på lydsiden.
Man rekker å bli lei en god stund før voldsorgien går helt over styr i siste akt. Inntil da er det likevel vanskelig – i hvert fall for en 80-tallist som vokste opp med metal på kassett og splatter på VHS – å ikke bli smittet av filmskapernes åpenbare entusiasme for dette smakløse tullballet. "Deathgasm" skal dessuten ha for å være så søt i sin omgang med keitete tenåringsflørting.
Terningkast 4
Anmeldt av Roy Søbstad
Store stjerner, lunken spenning
«Secret in Their Eyes »
DRAMA/KRIM
USA 2015
Regi og manus: Billy Ray
Skuespillere: Julia Roberts, Chiwetel Ejiofor, Nicole Kidman, Dean Norris, Michael Kelly, Alfred Molina
Aldersgrense ikke oppgitt
Jess (spilt av en usminket, resolutt uglamorøs Julia Roberts) er FBI-agenten som finner sin egen datter brutalt myrdet. 13 år senere er morderen fremdeles ikke tatt, men Jess sin kollega Ray (Chiwetel Ejiofor fra «12 Years a Slave«) tror at han har funnet ham. Problemet er bare at FBI trenger den mistenktes hjelp for å avsløre en terrorcelle. Midt oppe i denne stadig mer kompliserte saken, står også statsadvokaten Claire (spilt av en Nicole Kidman som er akkurat like glamorøs som hun pleier å være).
«Secret in Their Eyes», en nyinnspilling av den argentinske Oscar-vinneren «Hemmeligheten i deres øyne» fra 2009, klarer helt inntil sluttscenene å holde på en tiltalende sober tone. Dette er en spenningshistorie som handler nesten like mye om sorgbearbeidelse som politietterforskning. Desto mer synd er det at plottets siste sjokkerende twist — som kommer rett etter den nest siste sjokkerende twisten - kommer som en sjokkerende twist for mye.
Dessuten: Når det fortellertekniske og bildemessige arbeidet aldri hever seg over det funksjonelle, er det i grunnen bare de store navnene på plakaten som skiller «Secret in Their Eyes» fra en hvilken som helst TV-krim av den mer polerte sorten.
TERNINGKAST 3
Anmeldt av: Roy Søbstad
Uinteressant fyllevas
«Det som en gang var »
Norge 2015
Drama
Regi: Patrik Syversen
Manus: Patrik Syversen
Skuespillere: Marte Germaine Christensen, Silje Storstein, Benjamin Helstad, Tobias Santelmann
Musikk: Jens Fougner
Aldersgrense: 9 år
Filmen «Det som en gang var» handler om ting som tar slutt. Brudd mellom kjærester kan være vondt og vanskelig, men å bryte med en venn kan være enda verre. Hvordan gjør en det egentlig slutt med en venn? Silje (Silje Storstein) og Marte (Marte Germaine Christensen) har vært venner i mange år, og mye av vennskapet er bygd opp rundt Martes ekstreme behov for bekreftelse. Det fungerer kun fordi Silje stort sett gjør som Marte vil for å slippe sutring, men hva skjer når Silje får nok og sier ifra?
Jeg synes tematikken er interessant og jeg liker også den dogmeaktige måten filmen er filmet på, men dessverre stopper det positive her. Manusforfatter og regissør Patrik Syversen («Rovdyr») klarer ikke å formidle budskapet, og selve produksjonen fremstår amatørmessig og klarer aldri å få meg engasjert i verken historien eller personene.
Det dveles også for lenge ved scener som mangler mål og mening, som den lange nachspielscenen hvor Silje og Marte har tatt med seg hjem en lokal musiker (Benjamin Helstad).
Seansen som utspiller seg er dørgende kjedelig, og mangler retning. Marte er både manipulerende og sjalu, og hun fremstår narsissistisk og til tider nesten psykotisk. Hvem som helst hadde fått nok til slutt. Uinteressant fyllevas.
Terningkast 2
Anmeldt av Cathrine Sordal
Ny «Divergent»-film
«The Divergent Series: Allegiant »
USA 2016
Action/sci-fi
Regi: Robert Schwentke
Manus: Akiva Goldsman og Brian Duffield, basert på trilogien med samme navn av Veronica Roth
Skuespillere: Shailene Woodley, Theo James, Naomi Watts, Miles Teller, Zoë Kravitz, Jeff Daniels
Aldersgrense: 12 år
Den forrige og andre i rekken i «Divergent»-serien «Insurgent» var et foreløpig høydepunkt og skapte forventninger til den tredje i rekken «Allegiant». Tris (Shailene Woodley) og Four (Theo James) er fast bestemt på å komme seg over muren til den ukjente verdenen utenfor. En verden deres nye leder Evelyn (Naomi Watts), er like bestemt på å holde dem borte fra. Er det bedre eller verre på den andre siden av muren? Tris gir seg i alle fall ikke før hun har funnet det ut, og sammen med sine nærmeste tar hun spranget.
Filmen når ikke helt opp til «Insurgent», men den er absolutt både spennende og underholdende og fansen blir nok ikke skuffet. Den byr også på en del interessante teorier rundt hva som kan skje hvis vi begynner med genmanipulering av mennesker, men den mangler litt av nerven og intensiteten fra den forrige filmen. På plussiden er Jeff Daniels herlig ekkel, og et velkomment tilskudd siden Kate Winslet forsvant ut av serien.
Som de gjorde med den siste boken i trilogien om «The Hunger Games», har de også her delt den tredje og siste boken inn i to filmer. Den fjerde og siste filmen, «The Divergent Series: Ascendant», har planlagt premiere i juni 2017, men da byttes regissør Robert Schwentke ut med Lee Toland Krieger.
Terningkast 4
Anmeldt av Cathrine Sordal
Samtidskunst på lerretet
«Knight of Cups »
USA 2015
Drama/romantikk
Regi: Terrence Malick
Manus: Terrence Malick
Skuespillere: Christian Bale, Natalie Portman, Imogen Poots, Cate Blanchett, Teresa Palmer, Wes Bentley, Antonio Banderas
Aldersgrense: 9 år
Selv om filmskaper Terrence Malick («Badlands», «The Thin Red Line») har laget filmer siden 70-tallet, har han bare sju filmer i bagasjen. Likevel har han gjort seg bemerket og satt spor med sin nærmest kunstneriske og svært visuelle tilnærming til filmlaging. «Knight of Cups» er intet unntak. Filmens scener er vakre og flytende som i en drøm, og som en drøm kan den av og til være vanskelig å tolke.
Rick (Christian Bale) har hatt alt han noen gang ønsket seg. Suksess i Hollywood, en vakker kone, et flott hus, men ingenting er nok til å fylle tomheten han føler. Han går fra konen, sliter med å holde fokus på jobb, bruker dop og går fra den ene kvinnen til den andre i håp om at noe eller noen skal våkne et eller annet i ham. Han vil gjerne elske og bli elsket, han vet bare ikke helt hvordan.
Filmen er veldig «Los Angeles» med fokus på mindfulness og New Age-filosofier, og av og til oppleves det litt fjernt og internt. Det kan også være vanskelig å henge med i svingene, for det er hyppige sceneskifter uten noe særlig forklaring. Men på samme tid er det med på å visualisere uroen Rick føler. Hele tiden søkende. Filmen er som et stykke abstrakt samtidskunst, den er krevende men samtidig givende, og den må nok sies å være for litt spesielt interesserte.
Terningkast 4
Anmeldt av Cathrine Sordal
Tredje runde med nudler og never
ANIMASJON/EVENTYR
"Kung Fu Panda 3"
USA 2016
Regi: Jennifer Yuh
Manus: Jonathan Aibel, Glenn Berger
Stemmer: Jack Black, Angelina Jolie, Dustin Hoffmann, David Cross, James Hong, Bryan Cranston, Rebel Wilson, Seth Rogen, Lucu Liu, Mads Mikkelsen
Norske stemmer: Steinar Sagen, Øyvind B. Lyse, Hallvard Lydvo, Nils Ole Oftebro, Elin Sogn, Gaute Skjedstad, Espen Sandvik, Christoffer Staib, Jannike Kruse, Ivar Nørve, Per Skjølsvik
Aldersgrense: 6 år
Nei, heller ikke "Kung Fu Panda" er like morsom ved tredje møte. Og akkurat slik de fleste av oss gjør når vi er i ferd med å gå tom for vitser, men likevel ikke vil gi oss, prøver filmskaperne å kompensere med mer støy og større fakter. "Kung Fu Panda 3" – hvor den usannsynlige kampsportmesteren Po blir gjenforent med sin kjødelige far samtidig som han må bekjempe en ny fiende – er kort sagt en litt mer masete og litt mindre sjarmerende variant av de to foregående filmene.
Når det likevel ikke føles som om den kaster bort tiden vår, er det først og fremst på grunn av animasjonen. Man ser det allerede i den gromme tittelsekvensen: Tradisjonell østlig estetikk glir sømløst sammen med vestlig popkultur, alt fra farger til bildekomposisjoner og bakgrunnstablåer er kjærlig utformet for maksimal visuell nytelse. Nesten hvert eneste bilde kunne ha blitt til en fet plakat. Actionsekvensene er dessuten minst like spektakulære og dynamiske som de man forventer å finne i en "voksenfilm".
De fleste vil med andre ord finne noe å fryde seg over – i hvert fall så lenge de ikke forventer å le like høyt og ofte som de gjorde av eneren.
Anmeldelsen er basert på 2D-versjonen med norske stemmer.
Terningkast 4
Anmeldt av Roy Søbstad
Ingen episk oppstandelse
«Risen »
USA 2016
Drama/action
Regi: Kevin Reynolds
Manus: Paul Aiello, Kevin Reynolds, Karen Janszen
Skuespillere: Tom Felton, Joseph Fiennes, Cliff Curtis, Peter Firth, Leonor Watling, Mark Killeen, Maria Botto
Aldersgrense: 12 år
De fleste kjenner til historien rundt Jesu oppstandelse, men her har filmskaperne, Kevin Reynolds og Paul Aiello, valgt å fortelle den fra den romerske offiseren Clavius’ (Joseph Fiennes) perspektiv. Clavius er tilstede ved korsfestelsen, og da kroppen til Jesus forsvinner har han ansvaret for å finne den igjen for å stoppe snakket om at Jesus har stått opp fra de døde. Han har mye press på seg fra Pontius Pilatus, som igjen har press på seg fra keiseren som kommer på besøk om kort tid. Det Clavius avdekker, vil imidlertid endre livet hans for alltid.
«Risen» føyer seg inn i rekken av en mengde filmer med religiøst innhold som er blitt laget de siste årene. Men mens mange av de andre filmene som «Noah» har vært storslåtte og episke fremstillinger, er «Risen» en noe mer lavmælt produksjon med et budsjett på 20 millioner dollar mot «Noahs» 125 millioner dollar.
Det er ikke alltid de største budsjettene gir de beste filmene, men her lider produksjonen under å ha vært på sparebluss. Klærne fremstår som kostymer, folkene som skuespillere og husene som kulisser. Dette fører igjen til at historien mister troverdighet, og til tider nesten fremstår som litt komisk uten at den er ment å være det. Alt i alt, et interessant perspektiv, men filmen mangler mye på utførelsen.
Terningkast 3
Anmeldt av Cathrine Sordal
Forrige ukes filmanmeldelser kan leses her.