GRIMSTAD: — Jeg synes det er fantastisk. Jeg ble veldig glad for den forespørselen, og ser veldig fram til det, sier Agnes Kittelsen.

Hun bekler i år rollen som Terje Vigen-oppleser under Ibsen- og Hamsun-dagene. Fremføringen har blitt en festivaltradisjon, og hun går i fotsporene til navn som Bjørn Sundquist, Anneke von der Lippe, Helge Jordal og Jacob Oftebro. Sistnevnte var fjorårets oppleser, og det var rundt tusen mennesker i publikum. Kittelsen har selv et sterkt forhold til teksten, og har lest diktet på Det Norske Teatret ved en tidligere anledning.

— Det er så rett på sak. Det er et langt dikt, samtidig som det er skåret ned til beinet. Det kan settes i en større kontekst, og sier noe om det rent menneskelige. Det er nesten merkelig å kunne skrive et sånt dikt uten at det blir sentimentalt, sier hun.

Fremføringen foregår i Viga på Kvaløya, samme sted som Terje Vigen skal ha satt ut for å ro til Danmark etter tre tønner bygg til sin sultende familie.

— Det er veldig spennende at det er utendørs. Det skiller seg veldig fra å spille i en teatersal. Du må fylle noe som ikke kan fylles, på en måte.

Mye av styrken ligger i språket hans. Det er så utrolig vakkert

Agnes Kittelsen

Noe helt eget

— Det er kanskje en klisjé å si det, men det er noe helt eget med Ibsen. Når du står på scenen og fremfører ordene, forstår du hva virkelig god tekst er. Det er noe spesielt, sier skuespilleren.

Kittelsen har jobbet med Ibsens tekster flere ganger tidligere, og i fjor sto hun på scenen under Det Norske Teatrets oppsetning av dramaet «Brand».

Agnes Kittelsen på scenen med Svein Tindberg under Det Norske Teatrets oppsetning av "Brand" i 2015. Foto: Erik Berg/Det Norske Teatret

— Ofte går man kanskje i garderoben når man ikke selv er på scenen, men under «Brand» sto jeg å så på de andre, nesten hver eneste kveld. Mye av styrken ligger i språket hans. Det er så utrolig vakkert. Samtidig er Ibsens tematikk universell og alltid aktuell, sier hun.

Kittelsen har jobbet med å finne sin egen stemme i Ibsens verk før morgendagens fremføring.

— Jeg har vært litt på leit, for å finne min egen vei inn i det. Jeg har lest mye rundt diktet og om samtiden for å få en kontekst. Samtidig har Ibsen har en verseform som er til stor hjelp. Det er en rytme i det som hjelper det fram.

Det er et prosjekt der alt stemte

Agnes Kittelsen

Agnes Kittelsen på scenen med Mads Ousdal under Det Norske Teatrets oppsetning av "Brand" i 2015. Foto: Erik Berg/Det Norske Teatret

Knausgård i Kilden

Skuespilleren blir også å se i Kilden til høsten i forestillingen «Min Kamp», basert på Knausgårds seksbindsroman med samme navn. Stykket regisseres av Ole Anders Tandberg og spilles fra 2. til 10. september.

— Det er et prosjekt der alt stemte, sier Kittelsen.

Hun forteller at hun er stor fan av Knausgård, og har lest bøkene om igjen under forarbeidet med forestillingen. Prøvene er i gang, og fortsetter i Oslo på mandag.

— Jeg skal ikke trekke for store paralleller mellom Ibsen og Knausgård, men det er noe helt universelt om mennesket i «Min Kamp» også.

Hun forteller også at det blir ekstra fint å spille i hjembyen.

— Det blir veldig gøy å ha premiere i Kristiansand. Kilden er et fint hus å jobbe i, sier hun.

Etter forestillingene i Kristiansand skal «Min Kamp» ut på veien med Riksteatret. Ensemblet skal innom 50 steder, i tillegg til en lengre spilleperiode i Oslo.