Norwegian har vurdert beslutningen i nemnda og har gitt beskjed om at selskapet er prinsipielt uenig i vedtaket og begrunnelsen, ifølge Flysmart 24. Selskapet vil derfor ikke refundere beløpet.

Fire passasjerer ble ilagt et gebyr på 750 kroner hver for ifølge Norwegian å ha hatt med seg håndbagasje som veide mer enn de 10 kiloene som er tillatt på selskapets flygninger.

Passasjerene mente gebyret ble gitt på feil grunnlag og fikk medhold i Transportklagenemnda, som slo fast at Norwegian ikke kunne dokumentere at bagasjen hadde vært for tung.

Kunne ikke dokumentere

– Det må forventes at flyselskapet skriver en kvittering der begrunnelsen for gebyret fremgår og hvor det dokumenteres at bagasjen var for stor eller tung i henhold til regelverket, mente nemnda.

Det hadde ikke Norwegian gjort.

– Fremover vil vi se på hvordan vi tydeligere kan spesifisere årsaken til gebyret på kvitteringene til kundene våre. Vi vil fortsette å håndheve håndbagasjeregelverket, men det skal selvsagt gjøres på en god måte, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian til NTB.

– For dårlig kundeservice

Hun erkjenner at det i en del tilfeller har blitt utvist for dårlig kundeservice i håndhevingen av regelverket for håndbagasje.

– Sånn skal det ikke være, og for å sikre at håndhevingen av håndbagasjereglene blir gjort på en god måte, har vi innført endringer, sier Næss.

Norwegian har innført nye bagasjeregler som blant annet innebærer at kunder må betale for håndbagasje som ikke får plass under setet.