— Jeg er tilfreds med at vi er blitt bedre til å følge opp serviceklagene, men det er fremdeles for mange som er misfornøyd med servicen fra Nav, sier Monland.

Tallene viser at det fra 1. mai i fjor til 1. mai i år ble registrert 5.624 serviceklager til etaten. Av disse er 5.292 saker ferdigbehandlet, inkludert 711 saker som ikke er vurdert å være en serviceklage.

45 prosent av brukerne som har fått sin serviceklage behandlet i Nav, er misfornøyd når det gjelder veiledning, informasjon og oppfølging.

— I disse sakene står det ofte i tilbakemeldingsskjemaet fra den påklagede enheten at oppfølgingen ikke er godt nok tilpasset brukerens behov. Her har vi et forbedringspotensial, sier Monland.

30 prosent klager på saksbehandlingstid og svartid, mens 18 prosent ikke er fornøyd med Nav-ansattes oppførsel. Den minst oppgitte årsaken er tilgjengelighet, som utgjør 7 prosent av klagene. (©NTB)