Det er styreleder Arild Eielsen i Aust-Agder veifinans som har regnet seg frem til tallene.

— Jeg satt selv i kø, både til og fra kampen, og tenkte det hadde vært gøy å se trafikkøkningen, sier Eielsen til Fædrelandsvennen.

SKAL NED: Aust-Agder Vegfinans krever i dag inn bompenger tre steder i Aust-Agder. I 2012 ble det etablert en ny bom ved Kviksdalen i Lillesand. Inntektene går til gang- og sykkelvei i Lillesand og Tvedestrand, samt planlegging av ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand. Ifølge prognosene skal bommen vekk i løpet av 2018. Foto: Hans Jacob Brekke

Ifølge styrelederen har trafikken på kampdagen blitt målt opp mot et snitt av de tre første onsdagene i november.

Veier ikke opp for tap

Selv om styrelederen kan smile over en økning på 17 prosent, som tilsvarer 100.000 kroner i "ekstra" inntekter, veier det ikke opp for utfallet av kvaliken.

Det er gøy funfact, men det veier ikke opp for at Jerv tapte. På ingen måte.

— Det er gøy funfact, men det veier ikke opp for at Jerv tapte. På ingen måte, sier Jerv-supporteren.

Ifølge styrelederen utgør 100.000 kroner cirka 40 centimeter med europavei.

Drømmescenario

Aust-Agder veifinans registrerte 4400 flere passeringer enn det som er normalt.

Jeg har aldri opplevd slik trafikk og tilløp til kø som det var på vei til kampen.

— Jeg har aldri opplevd slik trafikk og tilløp til kø som det var på vei til kampen, sier Eielsen, og legger til:

— Jerv og Start i samme divisjon er ønskedrømmen.

Det kan, ifølge styrelederen, føre til at E 18 mellom Kristiansand og Grrimstad blir nedbetalt før tiden, som nå er på nyåret 2018.