— Jeg er veldig glad for at vi har fått det beløpet vi har behov for ut fra aktiviteten som ligger i prosjektet, sier Dahl Hovland til Fædrelandsvennen.

Bare to dager etter at Dahl Hovland fikk jobben som administrerende direktør i Nye Veier AS, ble det klart at regjeringen foreslår å gi det statlige aksjeselskapet én milliard kroner i tilskudd og 300 millioner som driftskreditt på neste års statsbudsjett.

Kan gi gass

Det betyr at Dahl Hovland kan gi gass fra dag én når hun tiltrer som leder av hovedkontoret i Kristiansand. Og det er ny firefelts vei E 18 fra Tvedestrand til Arendal som ligger først i køen til å bli realisert, i og med at dette er den strekningen i selskapets oppstartportefølje der planleggingen er kommet lengst.

— Vi regner med oppstart til våren, og dette blir den tunge posten på neste års budsjett, sier Dahl Hovland.

Den cirka 25 kilometer lange strekningen som er planlagt ferdig i 2019, ligger enn så lenge under Statens vegvesen, men skal overføres til Nye Veier så snart det er praktisk mulig. Det samme gjelder E 18 fra Rugtveit til Dørdal i Telemark, og E 6 fra Kolomoen til Brumunddal i Hedmark.

Ingen stopp

— Det ligger i planene at disse strekningene skal overføres til oss, og vi jobber for at det ikke skal bli noen stopp i forhold til gjennomføring slik at vi kan holde det aktivitetsnivået vi legger opp til neste år, sier den nye veisjefen.

T

-Det blir viktig å holde tempo i planarbeidet og god framdrift på hele porteføljen, sier Ingrid Dahl Hovland, sjef for Nye Veier AS. Foto: C. F. Wesenberg

otalt er sju store veiprosjekter til en samlet kostnad av 130 milliarder kroner tenkt realisert i regi av veiselskapet de neste 20 årene, og i planene ligger det at Nye Veier årlig skal tilgodeses med fem milliarder kroner over statsbudsjettet.

— Jeg regner med at vi får det trenger for å holde framdriften og dekke kostnadene i prosjektporteføljen, sier Ingrid Dahl Hovland.

Mekling om E 18/E 39

Da den store veireformen ble presentert i april i år, anslo lokale stortingsrepresentanter at E 18/E 39 vestover fra Kristiansand tidligst kunne bli igangsatt sent i 2017 og stå ferdig til Lyngdal i 2022. I disse dager reises det imidlertid mange innsigelser mot trasévalg for Ytre ringvei, og saken er til mekling mellom Kristiansand og Songdalen kommuner, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen.

— Vil forsinkelser i planprosesser kunne dytte prioriterte prosjekter bak i køen hos veiselskapet?

— For oss blir det viktig å holde tempo i planarbeidet og god framdrift på hele porteføljen. Det betyr at vi hele tiden må ha en planreserve. Og det er klart at dersom det brukes unødvendig lang tid på én planprosess, vil andre kunne gå foran i køen, sier Dahl Hovland.

— Men det er alt for tidlig for meg å gå inn i detaljer rundt konkrete prosesser, presiserer veisjefen som ikke ønsker å uttale seg om Ytre ringvei spesielt.

Det er for øvrig opp til veiselskapets styre å prioritere rekkefølgen på utbyggingene.

Langpendler

Ingrid Dahl Hovland jobbet som administrerende direktør i betongselskapet Spenncom fram til i vår, og har tidligere hatt lederjobber i Selvaag Gruppen og Veidekke. Hun regner med å starte i jobben i Kristiansand senest 1. desember, og satser på å bli langpendler fra Oslo der hennes mann blir boende.

I løpet av kort tid regner hun med å få resten av ledergruppen på plass, og totalt skal Nye Veier ha mellom 60 og 80 ansatte.