— Politikerne vil altså heve rushtidsavgiften og bompengetakstene for at flere skal gå eller sykle til jobben. For noen svir denne økningen mer for enn andre. Politikerne bør tenke seg om før de gjennomfører dette, sier Ivar Sagen.

Lørdag skrev Fædrelandsvennen om at rushtidsavgiften vurderes doblet i Kristiansand, gjennom den nye bymiljøavtalen. Hensikten er å skaffe mer penger til blant annet nye veier og kollektivtrafikken.

I dag koster det 21 kroner å passere bomringen i rushtiden for personbiler, mens prisen er 14 kroner utenom rushtiden. For tunge kjøretøy koster det henholdsvis 42 og 28 kroner. Det er mulig å få 20 prosent rabatt ved tegning av Autopass-avtale.

- Ergerlig

Ivar Sagen eier et enmannsforetak, hvor han driver med salg og vareutlevering. På Krossen har han sitt eget lager, som han frakter ut varer fra via sin egen bil. Han er oppgitt over at han i fremtiden kan risikere å måtte betale 42 kroner rushtidsavgift for sin personbil.

— Jeg leverer hovedsakelig varer i området rundt Kristiansand. Hvis jeg har vært skikkelig uheldig, har det hendt at jeg har vært nødt til å betale rushtidsavgift to ganger om morgenen. Det er ergerlig. Det er bilister i min situasjon, folk i serviceyrker og håndverkere, som må betale for prisstigningen i bomringen. Andre arbeidstakere kan jo velge å gå eller sykle til jobbene sine, poengterer han.

Kostet en femmer

Da bomringene i Kristiansand åpnet i 1992, kostet det en femmer å passere bommen med en personbil, mens det kostet en tier for tunge kjøretøy.

— Hvis man betalte inn rundt 1500 kroner, kunne man kjøre så mye man ville. Jeg tror faktisk det var gratis å kjøre gjennom bomringen om natten, minnes Kjell Riseng.

Diskuterte 40 kroner

Riseng var leder for Kristiansand Bompengeselskap fra bompengeringen åpnet i 1992 fram til 2010, da Nye Kristiansand Bompengeselskap tok over driften.

— Allerede i 2005 snakket vi om at vi måtte opp i en bompengetakst på 40 kroner for å begrense trafikken. Prisene må nok ligge der for å få trafikken ned i rushtiden, mener han.

— Det er jo en del penger?

— Ja, det er mye penger. Busstettheten må nok økes hvis dette innføres, og bussprisene bør nok bli litt lavere, sier Riseng.

- Flere faktorer avgjør

Flere faktorer avgjør om rushtidsavgiften blir doblet.

— Det er for tidlig å si noe om hvilke nivåer det blir på rushtidsavgiften og de vanlige bompengesatsene, men takstene blir nok uansett en del høyere enn nå, sier Arvid Grundekjøn (H), ordfører i Kristiansand kommune og leder for styringsgruppen som arbeider med «Bymiljøavtale for Kristiansandsregionen».

Han sier at de nye takstene i bomringen i Kristiansand avhenger av hvor raskt de store veiprosjektene i regionen skal gjennomføres, og hvor stor andel staten sier seg villig til å betale av kostnadene til prosjektene.

— Hvis prosjektene skal gjennomføres raskt, er en fordobling av rushtidsavgiften et aktuelt alternativ, påpeker Grundekjøn.

— Vi skal imidlertid forhandle beinhardt for å få mest mulig penger av staten til samferdselsprosjektene i regionen, understreker ordføreren.