— Jeg sier som Pippi Langstrømpe: Det har jeg aldri prøvd før så det klarer jeg helt sikkert, sier Kari Dahl til Fædrelandsvennen.

I dag jobber kristiansanderen som styrmann på Redningsselskapets redningsskøyter. I september blir hun én av to skippere på ekspedisjonen Kon-Tiki II fra Sør-Amerika til Polynesia i ekte Thor Heyerdahl-stil. For første gang i historien skal reisen gjøres tur/retur. Ekspedisjonen skal vare i 44 dager, og Dahl skal være med i halvannen måned. Hun starter sammen med mannskapet og hopper av på Påskeøya, i desember.

Ingen spiker eller ståltråd

— Jeg gleder jeg meg til å finne roen på havet uten noen tekniske duppeditter. Å være en så liten del av universet, omringet av stjernehimmel og åpent hav er en helt unik følelse, sier hun.

Kari Dahl har vært ansatt som styrmann på Redningsselskapets redningsskøyter siden 2011. Foto: Privat

Til sammen skal 14 personer seile destinasjonen i to balsaflåter. Flåtene skal bygges så identiske som mulig med flåten «Kon-Tiki», som Thor Heyerdahl seilte til Påskeøya med i 1947. De skal bygges av tømmerstokker av balsatre, og skal knyttes sammen med hamptråd. Ingen ståltråd eller spiker. Det er Torgeir Higraff som er initiativtaker og leder av ekspedisjonen. Han skal plukke ut trær og bygge flåtene.— Treverket vil etter hvert fylles av vann, noe som fører til at tømmerstokkene vil synke litt, men de vil flyte. Det er slik det har blitt gjort før, så det tenker jeg ikke så mye på. Jeg gleder meg til å lære mer om hvordan det er å seile en balsaflåte, sier Kari Dahl.

- Viktig å ta sjanser

Hun fikk spørsmål om å delta på prosjektet i februar, og sa ja med en gang. Så angret hun.

— Det ble noen våkne netter hvor jeg var bekymret for om dette var en trygg avgjørelse. Så gled det over i at jeg ble helt trygg på at dette må jeg være med på. For meg er det viktig å ta sjanser, og det er ikke akkurat hver dag man får en slik mulighet.

Når Dahl forteller om ekspedisjonen til venner og kjente får hun ulike reaksjoner.

— Noen synes det er helt vilt, andre sier at de kunne ønske de var meg. Alle ønsker meg lykke til da, sier hun og smiler.

Sikkerhetsansvarlig

I tillegg til å være skipper, skal den sjøvante sørlandskvinnen ha ansvar for sikkerhet og navigering på ekspedisjonen.

Sørlendingen er også utdannet yrkesdykker. Foto: Privat

Thor Heyerdahl og mannskapet hadde med seg en radio, men når det kommer til sikkerhetsutstyr tar ikke Dahl noen sjanser.

— Det kan bli ekstreme forhold, og vi kommer til å være langt fra land og andre mennesker. Et lite problem kan fort bli et stort problem. Flåtene skal ha satellittkommunikasjon. Vi skal også blogge om opplevelsene underveis via en egen nettside for ekspedisjonen.

Flåtene skal seile uten følgebåt, men det vil alltid være noen på vakt på balsaflåtene som seiles døgnet rundt med tre timers skift.

— I tillegg vil peruansk marine følge oss fra land på radaren, sier Dahl.

Uredd

Verken hai eller det å sove i et skur laget av bambus på flåten eller bekymrer henne.

I 2012 ble en ny versjon av den norske filmen "Kon Tiki" utgitt. Her er Tobias Santelmann og Jacob Oftebro i en av de actionfylte scenene. Foto: Carl Christian Raabe / Nordisk Film Distribusjon AS

— I Kon Tiki-filmen var det jo noen scener med hai. Jeg må innrømme at jeg har tenkt litt på det etter at jeg sa ja til dette. Men, jeg bevisstgjør meg selv og folk om at hai er utrydningstruet.

— Det at jeg ikke får dusjet kan jo bli interessant, men jeg ser ikke på det som noe problem, legger hun til.

Kontiki2.com kan du lese mer om ekspedisjonen, samt følge reisen når Dahl og resten av mannskapet kaster loss i september.