For tallene for dagligvarehandelen i 2014 fra analyseselskapet Nielsen Norge levner ingen tvil:

Coop storsatser på å etablere Coop Extra som en lavprisutfordrer til de to store, Rema 1000 og Kiwi.

Det hadde konsernet betydelig suksess med i fjor.

Kjededirektør Håvard Jensen i Coop Extra er strålende fornøyd:

— Den sterke veksten viser at kjeden er best likt blant kundene. Denne suksessen tilhører alle våre utrolig dyktige butikksjefer og medarbeidere som gjør en kjempejobb hver eneste dag. De gjør meg stolt. Det viktigste fremover er å tiltrekke oss enda flere fornøyde kunder. Det skal vi klare, for vi strekker oss alltid litt ekstra, sier Jensen.

Åpnet en rekke nye butikker

Markedsandelen har økt med 2,9 prosentpoeng, riktignok fra et langt lavere nivå enn konkurrentene.

Coop-kjeden har nå en markedsandel på 6.1 prosent. Coop Extra har åpnet en rekke nye butikker parallelt med en stor markedssatsing, og dette forklarer nok mye av veksten.

Øverst på tabellen ligger imidlertid Rema 1000 (økte 0,6 prosentpoeng) og Kiwi (økte 0,8 prosentpoeng) som vokser jevnt og trutt. Rema er fortsatt størst med en markedsandel på 23,7 prosent, mens Norgesgruppens Kiwi har 17,7 prosent.

Sistnevnte åpnet sin butikk nr. 600 i fjor, og er Norgesgruppen store lokomotiv i bransjen.

Ica taper og taper

Norgesgruppen må imidlertid også erkjenne at Meny-kjeden og Spar/Eurospar begge går tilbake, om enn marginalt.

Joker har en liten fremgang, mens Bunnpris og de to Ica-avleggerne Ica Supermarked og Matkroken begge går tilbake.

Disse er solgt til Coop, og en avgjørelse om Konkurransetilsynet godtar dette oppkjøpet er ventet om få dager.

— Vi er godt fornøyde med at vi vokser mer enn markedet. Konkurransen blant dagligvareaktørene er meget stor og markedet er preget av tøff priskonkurranse, sier konsernsjef i Norgesgruppen, Tommy Korneliussen.

SAKEN FORTSETTER UNDER GRAFIKKEN

Grafkken viser de ulike kjedenes markedssituasjon. Foto: Kilde: Nielsen

Lavpris for alle pengene

Dermed følger fjorårets tall i store trekk utviklingen fra i fjor.

I 2013 var trenden også at lavpriskjedene fosset frem og vinnerne var også da Rema 1000 og Kiwi.

Supermarkedskjeden Meny, som eies av Norgesgruppen, var deneneste i sin kategori som tok markedsandeler i 2013, viste tallene fraanalysebyrået Nielsen.

Tallene for 2013 viste at Meny har økt sin markedsandel med 0,6prosentpoeng og har 10,3 prosent markedsandel i dagligvarebransjen. Det gjørkjeden til landets tredje største dagligvarekjede, etter Rema 1000 (23,1prosent) og Kiwi (16,9 prosent).