Den mellomstore suv-en til Hyundai het Tucson da den ble lansert i 2005. Så ble det navneskifte til ix35, og den solgte bra på det norske markedet. Nå var åpenbart tiden inne for fornyelse, og dermed ble det også retur til «gamlenavnet».

Fronten er "lettere" enn før. Utvilsomt et vellykket designgrep. Foto: Tor Mjaaland

Tucson er en bil Hyundai hevder det satses stort på. I Norge kan den bli svært viktig for å vinne tilbake tapte markedsandeler. Jubelen har neppe stått i taket hos Hyundai-forhandlerne de siste årene etter gode salgsår i 2010 og 2011. ## Imponerte

Noen timers prøvetur med bilen gir ingen grunn til å dempe optimismen hos Hyundai-selgerne. Versjonen vi forsøkte hadde en 1,6 liters turbo bensinmotor med imponerende 177 hestekrefter. Den er kjapp over hele registeret, stillegående og passer bilen utrolig godt. Går en for diesel, kan en velge mellom 115 hk eller 136 hk, den største med en seks trinns automatkasse.

Bilen er knapt fire og en halv meter lang. Likevel er det god plass både til baksetepassasjerer og i bagasjerommet. Foto: Tor Mjaaland

Bensinutgaven vi prøvde hadde en 7-trinns dobbelkløtsj-automat, utviklet av Hyundai selv, med betegnelsen DCT. Den imponerte! Svært behagelig i bruk samtidig som den reduserer forbruket.

God plass

Tucson er ingen stor bil når det gjelder ytre mål. Med en lengde på bare rundt fire og en halv meter er det likevel mye plass både til passasjerer og bagasje. I den harde konkurransen med Ford Kuga, Toyota Rav4, Mazda CX-5 og Nissan Qasquai, kommer Tucson godt ut når det gjelder komfort og plass.

Den 7-trinns "dobbeltkløtsj-automaten" imponerte stort i bilen vi prøvde. Foto: Tor Mjaaland

Tucson er designet av den tidligere sjefsdesigneren i Audi og produseres i Europa. Det er liten tvil om at Hyundai også designmessig har lagt vekt på å treffe europeisk smak, og bilen er utvilsomt stiligere enn forgjengeren.

Egentlig er alt nytt ved denne bilen, så det er litt uinteressant å sammenlikne med ix35, en bil mange nordmenn kjører og er godt fornøyd med.

Sikkerhet

Og fornøyd bør kjøpere med fokus på sikkerhet bli om de velger Tucson. For den er spekket med det meste som finnes på den fronten. Her er såkalt fotgjengerbeskyttelse ved en mulig påkjørsel, automatisk nedbremsing, filvarsler som sørger for å få bilen tilbake i kjørefeltet, skiltgjenkjenning, radar bak bilen som varsler om kryssende trafikk når du rygger ut fra en parkeringsplass, blindsonevarsler og en forbedret parkeringsassistent som sørger for at bilen foretar alle slags parkeringer uten at føreren trenger bidra.

Slik så Tucson ut da den dukket opp i Norge i 2005. Foto: Tor Mjaaland

En annen fiffig sak er automatisk åpning av bakluka når du kommer nedlastet med bæreposer tilbake til bilen. Da er det bare å stille seg bak bilen med nøkkelen i lomma, så går bakdøra opp.

Kjøling

I følge Hyundai får du også et svært avansert tractionkontrollsystem med føler på hvert hjul som skal kjøre kjøring gjennom svinger både sikrere og mer behagelig.

Og enten du er av den iskalde eller hete typen, bør du finne seg til rette i bilen. I prøvebilen var det både varme og kaldluft-ventilasjon i forsetene. Også bak er det varme i setene, det samme i rattet.

Tucson får du med forhjulstrekk eller i 4x4-versjon. Sistnevnte kryper over 400.000 i billigste utgave. Velger du forhjulsdrift, noe de fleste burde klare seg greit med, får du en høyreist. moderne bil med mulighet til mye utstyr og god plass fra litt over 300.000 kroner.

Bedre seter

Navigasjonssystemet er kraftig fornyet i nye Hyundai Tucson. Produsenten mener at det skal være mer enn tre ganger raskere enn det gamle systemet. Uansett er det et stort pluss i margen for å ha inkludert syv års oppdatering fra Tomtom Live.

Også setene er forbedret. Sidestøtten virket bra, og setet er forlenget og skal gi bedre støtte også for folk med litt lengre ben enn undertegnede har. Pluss også for at bilen virker behagelig støysvak.

Så var det navnet

Hvordan uttales navnet på Hyundais nye SUV? Forgjengeren ix35 var det liksom ikke noen problemer med. Heller ikke med hvordan navnet skulle uttales. Men hva med Tucson? Vi ringte og sa at vi gjerne ville prøve den nye «Tøksen» og fikk mild tilbakemelding om at en «tusån» sto klar til prøvekjøring. OK, gutta hos Røinås Bilforretning har vært på kurs, og da er nok det siste rett. For slik uttales også navnet på byen den er oppkalt etter, Tucson i Arizona. Visstnok en av byene i USA med flest soldager i året.